Ooit waren de Fanwork-producties te zien op locatie, bij kasteel Haarzuilens. Sinds de overstap richting echte theaters is het Fulco Theater in IJsselstein altijd het premiere-theater geweest, waarna er in diverse andere theaters in de Randstad gespeeld wordt. Gisteren was deze premiere voor Anastasia, de nieuwste voorstelling, die de verwachtingen ver overtreft.
Na een rits van sprookjes, en overbekende verhalen dankzij Disney-films, is nu gekozen voor het wat minder bekende Anastasia. Wederom is een animatie film de inspiratie geweest voor het verhaal, al is het in dit geval een 15 jaar oude 20th Century Fox film. Soms wordt het verhaal wel heel trouw en bijna letterlijk gevolgd, al zijn er ook weer genoeg verschillen. Zo is er bijvoorbeeld geen vleermuis in deze musical die Raspoetin helpt, maar zijn het twee gluiperige, niet heel snuggere revolutionairen die hem bijstaan.
De tsarenfamilie Romanov leeft gelukkig in hun paleis. Dochter Anastasia is pienter en een beetje verwend, en weet haar zin meestal wel te krijgen. Ze speelt met Dimitri, het zoontje van een personeelslid van het paleis, maar wordt ook voorbereid op de roeping die ze heeft. Maar als haar vader adviseur Raspoetin de deur wijst (dat hij zo’n enge man als adviseur wilde hebben is wel een beetje een raadsel), komt er al snel een einde aan haar sprookjesleven. Raspoetin weet een revolutie te ontketenen, en tsaar Nicolas en zijn vrouw worden naar Siberië verbannen. Anastasia weet met haar oma te ontsnappen, maar ook zij raken elkaar kwijt. Anastasia wordt ontdekt en mishandeld en voor dood achtergelaten. Een non vindt haar.
Een aantal jaren later moet Anastasia, die door de mishandeling haar geheugen kwijt is, het klooster verlaten. Als Anja wil ze naar Parijs, want het enige wat ze van vroeger heeft is een halve kaart van die stad. In Parijs woont inmiddels ook haar grootmoeder Marie, die een beloning van 10 miljoen roebel heeft uitgeloofd voor de persoon die haar dochter terugbrengt. Dit zorgt er natuurlijk voor dat er een hoop gelukzoekers naar Parijs trekken. Voor de overtocht zijn papieren nodig, die Anastasia natuurlijk niet heeft, en zo belandt ze bij oplichter Dimitri (jawel, dezelfde, maar dat weet zij natuurlijk niet) en zijn alcoholistische vriend Vladimir, die op zoek zijn naar iemand die zich kan voordoen als Anastasia. De audities die ze houden verlopen niet zo voorspoedig, totdat Anastasia, die zelf geen weet heeft van de zoektocht, noch van de 10 miljoen roebel, binnen komt. Uiteraard heeft het jarenlange verblijf in het klooster ervoor gezorgd dat ze niet meer zo elegant als een prinses is. Maar de omgeving, en de situatie zorgen er wel voor dat er fragmenten van vroeger boven komen, fragementen die Anastasia niet kan plaatsen. Dimitri en Vladimir besluiten voor Anja te gaan als hun Anastasia-kandidaat. Maar ook Raspoetin heeftt van de beloning gehiird, en is vastbesloten om te voorkomen dat Marie ooit wordt herenigd met haar kleindochter, en zet hiervoor zijn niet bijster slimme hulpjes Vary en Mavra in.
In de Fanwork-constructie is Anastasia naast een productie die op de planken wordt gezet, ook een opleiding voor de cast. Sommige gezichten zijn bekend, andere nieuw. De solisten zijn in ieder geval zonder uitzondering bijzonder sterk. Eva Diederix is zeer overtuigend als Anastasia, of eigenlijk Anja, een gewoon meisje zonder verleden. Een prachtige stem, en goed samenspel met vooral Dimitri. Jorgen Veninga is deze Dimitri, een buitengewoon charmante en lepe oplichter, die ook weer prima samenspeelt met zijn maat Vladimir. Joran Schuijn opent de tweede acte met een liedesverklaring, voor het gordijn en volkomen overbodig voor het verhaal, maar hij doet het bijzonder geestig en goed. Fabian Homburg is gezegend met een, zeker voor zijn leeftijd, bijzonder lage zangstem. Hoewel hij niet helemaal goed bij stem leek te zijn, klonk het nog goed genoegd. Eng was deze griezel in elk geval. Een ander tweetal, wat niet onvermeld mag blijven zijn is het slechte tweetal Vary en Mavra. Niels Boszhard en Thelma Schoon spelen heerlijk samen, waarbij vooral de dommigheid van Vary via een running gag mooi wordt uitgespeeld.
De voorstelling heeft een goed tempo, soms met korte scenes, en enkele keer met meerdere scenes tegelijk. De donderklap bij heldere hemel van de revolutie komt hierdoor bijvoorbeeld goed over.
Anastasia heeft geen uitgebreide decors. Banieren symboliseren het paleis van de Romanovs, voor en na de revolutie, en met andere banieren met cirkels (patrijspoorten) is heb schip al voor een belangrijk deel gevormd. Wat extra attributen en het plaatje is volkomen duidelijk. Een enkele keer is er zelfs nog iets te veel. Het wandje met schilderij om de woning van grootmoeder Marie uit te beelden, hoeft van mij bijvoorbeeld niet mee op tour.
Het zal lastig zijn om deze voorstelling volgend jaar weer te overtreffen. Er is nog wat groei mogelijk bij de kostuums. Velen zijn prachtig, maar enkele andere lijken zo uit een verkleedkist te komen. Een enkel ensemblelid verzuipt in zijn kostuum of in het geval van de nonnen zien we aan de onderkant veel te veel. Jammer was het dat de balans tussen muziek en zang in de eerste akte niet helemaal goed was. Daardoor konden we de composities van Rhody Matthijs, goed beoordelelen, maar zijn teksten eigenlijk niet, omdat ze niet te verstaan waren.Dit werd in de pauze goed hersteld, dus dat zal dit in het vervolg van deze tour geen probleem opleveren. In het script zou ik nog wel één ding veranderen. Op het schip laat Vary door een handelingzien dat hij ook echt niet deugt, dat gaat wel ten koste van de sympathie die je toch wel hebt voor de onnozelaar.
Wie we van deze cast straks op musicalopleidingen terug zullen zien, heeft waarschijnlijk meer te maken met de durf om in deze tijd het theatervak te kiezen, dan met de kwaliteit. Want voor alle solisten geldt dat ze hier hebben laten zien er genoeg talent voor te hebben. Mocht dit het laatste zijn wat ze ooit doen, hebben ze wel iets prachtigs om op terug te kijken. Anastasia mag er zijn.
Anastasia is nog tot en met eind oktober te zien in Tiel, Barneveld, Baarn, Hoofddorp en Nieuwegein. In de kerstvakantie is er waarschijnlijk een reprise in IJsselstein.