Recensie

Bare: meeslepend drama in Knokke-Heist

Bare: a pop opera is een prachtig geacteerde dramatische vertelling die je niet in de koude kleren gaat zitten.

Spring Awakening, Rent. Het zijn twee musicals die rauw zijn, en de levens van jonge mensen tonen die niet tot de mainstream behoren. Ook Bare hoort in dit rijtje thuis. Misschien niet als we naar de kwaliteit van de score kijken, die prima voldoet bij het verhaal, maar geen klassiekers bevat die je thuis onder de douche zal zingen, of op een auditie zou brengen, maar wel als je kijkt naar de intensiteit van het verhaal.

Bare speelt zich af op een katholieke kostschool in Amerika. Peter en Jason zijn kamergenoten, maar ook geliefden. Peter is een zachte jongen, en is op het punt in zijn leven dat hij uit de kast wil komen. Bijvoorbeeld richting zijn moeder. Jason, meer het sportieve type is nog lang niet zo ver. Hij vreest de gevolgen, de reactie van zijn ouders, en daardoor ook de toekomst. Uiteraard loopt dit conflict hoog op en laat de priester zien dat de kerk niet van deze tijd is. Jason’s zusje Nadia worstelt met haar gewicht, zeker als ze niet is gekozen om Julia in het toneelstuk te spelen, terwijl ze zich beter vind dan Ivy, haar kamergenote. Ivy heeft een oogje op Jason, en heeft geen belangstelling voor de interesse die Matt voor haar heeft. De school als geheel is dol op feesten van het niet-Katholieke soort, wat blijkt uit een fallusvormige pià±ata, en de populariteit van de apotheek van Lucas, één van de leerlingen. Frustratie, hormonen, jaloezie, angst en onbegrip. Het is een explosief mengsel.

Peter wordt fantastisch vertolkt door Timo Tembuyser. Zijn prachtige stem zorgt bij zijn eerste nummer al voor kippenvel en rillingen over je hele lijf, zijn laatste solo weet je tot tranen toe te roeren. Hij acteert zijn rol zeer geloofwaardig, en weet je in zijn emoties volledig mee te slepen. Hij krijgt goed tegenspel van Nils Knockaert als Jason. Jason’s reacties zijn niet altijd te begrijpen, maar ze worden toch aannemelijk. Ook sterk is Farah Geerts als Jason’s zusje Nadia. Lekker gevat, maar ook genoeg emotie. Waar de verstaanbaarheid van de cast soms wat te wensen over laat, zijn vooral Sandra Swagers als Jason’s moeder Claire en Marijke Maelegheer als zuster Chantellejuist uitstekend te verstaan. Ook zij spelen hun rollen goed. Claire zou je een pak rammel willen geven als ze niet naar Jason wil luisteren, bang voor het concreet maken wat ze uiteraard al lang weet. Zuster Chantelle is behoorlijk grof richting haar toneelleerlingen, maar laat zich van een begripvolle zachte kant zien als de echte problemen boven water komen.
Maar net als de hier met naam genoemde castleden is de rest van cast sterk in acteren. De zang haalt dit niveau niet. Het is meestal wel aanvaardbaar, maar vooral in de samenzang komt het voor dat deze wat ontspoort. Een enkele keer zorgt het ervoor dat de scene niet helemaal goed uit de verf komt, zoals bij de komische diva-engelen-droom.

De staging en het podiumbeeld is prachtig. Vooral de droomscene in rood licht, maar ook een scene waarin een aantal verschillende spelers lijden is prachtig gevisualiseerd. Een kruis van licht, en enige lichtstrepen, het is niet eens zo ingewikkeld, maar werkt uitstekend.

De persvoorstelling die wij zagen was een try-out, en had de onvolkomenheden die dan vaak voorkomen. De decorwissels waren nog wat traag, maar dat stoorde niet echt. Het geluid was echter ook nog niet goed op orde. Micro’s die te laat opengingen maar juist wel geluid als de spelers af waren, rondzingen, en tijdens nummers balanceren. Laten we hopen dat dit laatste voor de premiere helemaal geregeld is.

Bare van Milo is een intense maar ook een intens mooie voorstelling geworden. De sterke acteerprestaties van de cast doet je helemaal meeleven, ook met karakters waarvan je zou willen dat ze anders op de situatie zouden reageren. De fraaie vondsten in de vormgeving, en de geweldige stem van Timo Tembuyser zijn dan de kroon op het werk. Wie zich enigszins bij het onderwerp van de show betrokken voelt, zal zich ongetwijfeld ook volledig in het verhaal laten meeslepen.

Bare is te zien op 14-15-16 en 20-21 september in CC Scharpoord te Knokke-Heist (België)

09 September 2012
Try-out
Knokke Heist (BE)
CC Scharpoord
http://www.miloproductions.be
milo, bare, a pop opera, Timo Tembuyser, Nils Knockaert, Farah Geerts

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen