Recensie

Best of Musical & Opera

Bekende songs uit musical en opera, waarbij de clichénummers grotendeels worden vermeden. Het Rotterdams Philharmonisch orkest zorgt voor het hoogtepunt onder de 'musicalconcerten' van dit jaar.

Het lijkt voor de musical wel de periode van de concerten. Eerst zijn in de Ziggo Dome Disney in Concert (met een behoorlijk aantal musicalvocalisten) en Musicals in Concert te zien en te beluisteren, en van die laatste was dan ook weer een spin-off in Breda te zien op kleinere schaal. En nog kleinschaliger zijn de concerten in bijvoorbeeld M-lab en Delamar. In dat rijtje kunnen we ook dit concert plaatsen van het Rotterdams Philharmonisch orkest, waarin musical- en operanummers gezongen worden door vocalisten uit deze zelfde genres. Voordeel is dat dit concert wordt gespeeld in De Doelen, een ruimte met een prachtige akoestiek, zodat het geluid van dit immens grote orkest volledig tot zijn recht komt. Betreurenswaardig is dat niet geldt voor alle stemmen: vooral in de eerste akte is lang niet alles even goed verstaanbaar.

De titel van de voorstelling dekt de inhoud: er is een selectie gemaakt uit fragmenten uit musical- en opera, met de nadruk toch vooral op musical, en ook zijn er wat uitstapjes naar operette met Candide en Die Lustige Witwe. Uit de opera komen Henk Neven en Karin Strobos. Uit de musical zijn Simone Kleinsma, Linda Wagenmakers en Terence van der Loo vertegenwoordigd, alsmede het zangensemble bestaand uit muziektheater studenten van de Rotterdamse opleiding Codarts. Wat opvalt is dat de operazangers makkelijker boven de muziek te horen zijn. Met name Terence van der Loo in zijn opening ‘Oh, what a beautiful morning’, enkele solisten in het door Codarts-studenten uitgevoerde ‘Oklahoma’, maar ook Simone Kleinsma in het breekbare ‘Send in the Clowns’ zijn dat niet altijd, iets wat met een andere geluidsbalans toch op te lossen moet zijn. Dat blijkt ook wel in de tweede akte, als het grotendeels lijkt te zijn opgelost. Alleen bij de finale, als er extra solisten tussen de hoofdcast staan, gaat het weer mis, en dreigt het prachtige concert door een disbalans in de stemmen een rommelig slotakkoord te krijgen. Dat wordt gelukkig weer volledig hersteld tijdens de toegiften. Simone Kleinsma is weer even Norma Desmond in ‘Alsof ik nooit meer weg zal gaan’ uit Sunset Boulevard en met het gezamenlijke ‘Sunrise sunset’ uit Fiddler on the roof wordt het concert toch nog schitterend afgesloten.

Het orkest heeft de ereplaats en terecht. Er wordt geweldig gespeeld, en het is een genot om te kijken naar bijvoorbeeld de enorme strijkerssectie: om de strijkstokken min of meer synchroon te zien bewegen, of de slagwerksessie in actie te zien komen, wetend dat er een daverende klapper aankomt. Halverwege de eerste akte, als tijdens de ouverture uit Candide niet wordt gezongen en alle aandacht op het orkest is gevestigd, valt extra op hoe energiek dirigent Hans Leenders beweegt. Zijn enthousiasme doet denken aan Mickey Mouse in De tovenaarsleerling. Het maakt dat het naast prachtig om te horen, ook leuk blijft om naar te kijken. Het niet schuwen van een beetje theater maakt ook dat Karin Strijbos de ster van de avond wordt. Als ze tijdens ‘Ah! Quel Diner’ als een dronken tor tussen het orkest opkomt, en tijdens het met dubbele tong vertolken van het lied en passant ook nog de dirigent en eerste violist lastigvalt, en daarna ook nog ‘gàªnant afgaat’ krijgt ze terecht een oorverdovend applaus. Als wat later Linda Wagenmakers dankzij haar hoge hakken en lange jurk assistentie nodig heeft om een trapje op te komen gaan de gedachten automatisch even terug naar dit hilarische hoogtepunt uit de show.
Er zijn meerdere komische momenten, zoals ‘Anything you can do’ (uit Annie get your gun), maar het merendeel valt toch in de categorie serieus. Meest verrassende keuze uit het musicalrepertoire is Kiss of the Spider woman, in het Nederlands gezongen door Simone Kleinsma, dat met zo’n vol geluid zorgt voor rillingen over het hele lijf. Minder verbazing is er bij de keuze voor een flink blok uit The Phantom of the Opera, een nummer uit Bernstein’s West Side Story (‘Something’s coming’) of ‘Summertime’ van Gershwin. Musicals de laatste decennia zijn niet vertegenwoordigd: de klassieke des te meer (Oklahoma, Carousel, Fiddler on the Roof). Het operagedeelte bevat veel Rossini, maar ook bijvoorbeeld Mozart ontbreekt niet.
Merkwaardig zijn de applausmomenten; soms wordt er doorgespeeld, een enkele keer lijkt het publieksapplaus in de muziek in te breken (na ‘Summertime’), en soms zijn er duidelijk ingeplande stiltes.  De verschillende theaterculturen in de zaal zijn een enkele keer terug te horen als een applaus wordt ingezet als de zang is gestopt en de muziek nog niet, en aanzwelt als ook het orkest de laatste noot heeft gespeeld. Bij klassieke concerten wacht je met klappen tot de laatste noot gespeeld is.
The Best of Musical & Opera smaakt naar meer, en mag zeker op herhaling. Hopelijk is de instelling van de microfoons dan wel wat beter (dat geldt natuurlijk ook al voor het tweede concert dat vanavond wordt gegeven). Ondanks dat het enige zwakke vocale optreden in dit concert het gezamenlijke ‘One day more’ was, zou het toch wel leuk zijn om wat meer kruisbestuiving te zien tussen de zangers uit de twee disciplines. Gezien het succes van ‘Ah! Quel Diner’ kan er misschien ook nog wel wat meer theater in. En om het verlanglijstje compleet te maken: misschien ook nog wat muziek van recentere datum. Maar ook als niets van dit lijstje wordt ingewilligd, blijft het een geweldig initiatief dat een vervolg verdient. Wie nog de gelegenheid heeft vanavond: ga en geniet.

20 November 2015
Première
Rotterdam
De Doelen
http://www.musical-opera.nl

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen