Het bisschoppelijk paleis in Antwerpen is een natuurlijk geschikte locatie om nieuws te brengen rond een productie over priester Daens. Burgemeester Patrick Janssens is trots op het product en verwacht er veel van. Daens is een historische figuur die tot op heden invloed heeft op de politiek. Een mooi boek en een mooie film zijn er al, en nu ook de musical, die ook zijn artistieke vrijheden zal krijgen. Hij bewondert het kwaliteitsniveau van Studio 100 en geeft aan dat ook aan deze culturele activiteit door de stad Antwerpen alle medewerking wordt verleend.
Frank van Laeke leest de eerste dialoog voor, waarin bisschop Stillemans priester Daens naar een bepaalde gemeente wil wijzen en zich ergert aan de onwil van Daens. Maar Daens heeft besloten; hij gaat naar Aalst, en dat is niet als verzoek bedoeld, maar als mededeling.
Frank van Laeke benadrukt het sterke uitgangspunt van de musical, de film Daens, van Stijn Coninx. Deze moet van het ene medium naar het andere medium worden vertaald, met alle respect voor Stijn’s product en ook onder diens artistieke leiding. Soms moeten er andere keuzes worden gemaakt, moet de musical een andere richting op, maar deze wijzigingen worden met respect en overleg gedaan.
Het schrijven van de teksten en het maken van de scenografie gaan hand in hand. Belangrijk is om in 0 seconden van locatie naar locatie te kunnen gaan, met name door veel te suggereren. Choreograaf Martin Michel en Piet de Konick, een van de decorontwerpers zijn hierbij erg belangrijk. Van Laecke is blij dat hij bij dit project, wat 3 jaar van zijn leven beslaat, kan werken met een zo goed team, waartoe ook Allard Blom (tekstschrijver) en Dirk Brossé (componist) behoren.
Dirk Brossé begint zijn verhaal met de gemengde gevoelens die hij heeft bij het spreken na Frank van Laecke. Gelukkig staat de microfoon dan altijd op de goede hoogte (beiden zijn klein van stuk), maar meestal heeft Frank alle gras voor zijn voeten weggemaaid. Dit keer is dat laatste niet het geval. Als componist van de filmmuziek vond hij het moeilijk om de film-score naast zich neer te leggen. Ook leverde het werk nu een aantal déja vue’s op. Veel van de emoties die destijds waren besproken, worden dat nu weer. Maar waar de filmmuziek in korte tijd werd geschreven, is er aan de musical veel meer tijd besteed. Op dit moment is 75% van de muziek klaar.
Hij geeft aan dat de songs in drie categorieën te verdelen zijn: de religieuze liederen, de strijdliederen (waartoe ook de internationale zal behoren) en de lyrische. De instrumentale stukken zijn underscores (varianten op de vocale stukken) en soundscapes (zoals de klompen die je hoort). De musical zal voorzien zijn van een live orkest. Op dit moment is dat een orkest bestaande uit 10 personen, maar de mogelijkheid is er nog dat dat zal worden uitgebreid.
Tot slot van de bijeenkomst worden nog twee songs vertolkt; twee fragmenten als een kijkje in de keuken, materiaal in de embryonale fase. Tegelijkertijd worden ook twee nieuwe namen bekend, namelijk wie er Nette en Jan zullen spelen. Het eerste nummer is namelijk en duet tussen de gelovige Nette en de socialist Jan.
Als er in de fabriek van Nette een inspectie komt hoopt zij dat de kinderarbeid en anderesoortige misbruik zal worden ontdekt. Helaas blijkt de commissie franstalig, en begrijpt dus niets van de opmerkingen van Nette. Ploegbaas Schmitt slaagt er in de commissie naar buiten te werken, waardoor de hoop van Nette definitief in rook op gaat. Na het werk ontmoet Nette Jan. Het gesprek tussen hen is de eerste song. Nette wordt vertolkt door Free Souffriau en Jan door nieuwbakken en awardwinnende musicalster Jelle Cleymans.
De tweede song is een duet tussen Nette en haar moeder (Anne Mie Gils), nadat Nette iets vreselijks is overkomen. Schmitt had al eerder werkneemsters verkracht (een twaalfjarig meisje, dat daarna in de kou is overleden), maar nu was Nette aan de beurt. Het was haar eerste sexuele ervaring, en ze is bang dat dit voor altijd tussen haar en Jan zal blijven staan. Moeder heeft aan 1 blik genoeg om te begrijpen wat er gebeurd is. Haar boodschap: als Jan van haar houdt zal hij het ook begrijpen.
Beide songs zijn van bijzondere schoonheid. De stemmen van Jelle en Free passen goed bij elkaar, en hun duet zorgt voor rillingen en de emotionele traan. Ook het tweede lied mag er zijn. Beiden zijn dus van het lyrische type, maar prachtig. In deze uitvoering wordt de begeleiding verzorgd door de componist zelf, op de toetsen.
Met deze topkrachten uit de musicalwereld kan het bijna niet anders dan dat Daens een prachtproductie wordt. Het voorproefje smaakt naar meer, maar het wachten duurt nog wel een jaar. Er kan nog een moment van voorpret zijn tot die tijd; het moment van het bestellen van de kaarten. Want de laatste boodschap is commercieel: deze datum is ook belangrijk omdat vanaf nu kaarten kunnen worden gereserveerd voor de voorstelling .