Woensdag 8 februari is de eerste voorstelling van de tourversie van De Boot en het Meisje. De voorstelling vond zijn oorsprong in het M-lab, en het is ook daar dat de voorstelling zal starten. De officiële première is twee dagen later, op 10 februari in Den Haag.
Schrijver van de musical is Jonathan van het Reve, die zijn eigen boek tot een musical heeft bewerkt, met muziek van Thomas de Jonker. Deze voorstelling was in een regie van Gijs de Lange al eerder in het M-lab te zien, en krijgt nu de kans om een korte tour door het land te maken. Met een nieuwe regisseur, Frank Lammers.
In vergelijking met de originele versie is ook de cast volledig vernieuwd. Nou ja, bijna volledig. Samuel Hubner Casado, die in de tussentijd enige roem heeft verworven door zijn deelname aan Op zoek naar Zorro, zal opnieuw de rol van Spaanse minnaar vertolken. Op de rol van het meisje (Rosa), gespeeld door Natalie van Gent, worden de overige rollen vertolkt door acteurs met weinig musical achtergrond. Hoofdrolspeler Sander van Amsterdam (Iwan)kennen we van televisieseries als het Huis Anubis en De Hoofdprijs en een telefilm als Bloedbroeders. Vincent Croiset, Casper Gimbrère en Lennart Monaster zagen we voordien ook voornamelijk in gewone toneelstukken en op tv en het witte doek.
Regisseur Frank Lammers is niet vies van een boude stelling. “Musical is een soort derde wereld kunst. Die moet nog geheel ontwikkeld worden. Die staat nog ik de kinderschoenen.” “Dat is mooi. Dan kun je allerlei dingen verzinnen die in andere takken van sport allang verzonnen zijn. Soms levert dat wat op, zoals de musical award voor mijn vorige regie, ‘Dromen zijn bedrog’, omdat je allerlei dingen doet die wij bij het toneel of in de film heel normaal vinden.” Dat wordt voor ‘De boot en het meisje’ opnieuw geprobeerd, om een musicalliefhebbers gekkige voorstelling te maken. De basis van het verhaal is een jongen die verliefd is op een meisje, maar hij wil dat niet toegeven. Daarom gaat hij rare dingen doen. Zij oppert tussen neus en lippen door om een boot te kopen, en hij doet dat dan ook. Het rare aan het verhaal is dat er ook vier cowboys op het toneel zijn. Dat maakt ook dat de voorstelling zeer geschikt is voor mannen en voor vrouwen, voor jongens en voor meisjes.
Sander van Amsterdam is vooral een film- en televisie acteur. Twee jaar geleden stond hij al wel een week in de theaterschuur, in een voorstelling “Onder controle”, en daarvoor in een aantal jeugdproducties. Bij musical hoort daar natuurlijk zang bij…., maar Sander is de enige in het stuk die niet zingt. “Ik ben er sowieso niet voor geschoold, maar het was ook geen zangrol.”
De rol die hij speelt is Iwan, een jongen van een jaar of 24, die niet zo goed weet wat hij met zijn leven wil. Hij heeft een ‘beste’ vriendin Rosa, maar heeft niet iets waar hij ontzettend goed in is. Dan gaat hij om indruk te maken een boot kopen, en uiteindelijk wil hij met haar op die boot gaan varen, iets wat zij ook gezegd heeft. Dan komen ze in een conflict. Het stuk gaat voornamelijk over liefde en vriendschap, en de middenweg ertussen. Kan er wel vriendschap tussen jongens en meisjes bestaan, of wil één van de twee altijd meer.
Hij heeft ook wel wat met cowboyfilms. In de voorstelling zitten ze om het verhaal wat luchtiger te maken, en natuurlijk voor de liedjes. Die vertellen op een andere manier voornamelijk zijn verhaal.
Hoewel hij zichzelf helemaal niet zo ziet, wordt Sander vooral gecast voor een beetje criminele types. Iwan is dan ook niet een standaard-Sander van Amsterdam rol. Een gevoelige jongen die met zichzelf in de knoop zit, en hij ziet het wel als een enorme uitdaging om zo diep te gaan, om in jezelf te graven naar die dingen die je hebt meegemaakt in de liefde of vriendschap. Het crimineeltje hoeft helemaal niet naar boven te komen. Veel eerdere rollen hebben ook die kwetsbare kant. Dat is iets wat hij fijn vindt om te spelen.” Het is leuk om er iets van jezelf in te leggen.”
Casper Gimbrère speelde eerder in ‘Dusty, You don’t have to say you love me’ en ‘Billie Holiday’, maar is geen typische musical acteur. Op de vraag waarom hij juist aan deze musical wilde meedoen. In de eerste plaats omdat Frank het regisseert. Ik heb ‘Dromen zijn bedrog’ gezien, en dat vond ik verschrikkelijk goed. En ik zat met hem op de toneelschool vroeger, dus ik ken hem wel. Ik zat 1 jaar boven hem. Dat het een verhaal was van Jonathan van het Reve maakte me ook benieuwd. En het heeft iets absurdistisch. De muziek is grotendeels in de popmuziek hoek en dat pas wel bij de rode draad van de twee eerdere muziekproducties die ik heb gedaan. Geen showmuziek, maar lichte muziek, en daar ligt mijn smaak.
De rolomschrijving door Frank Lammers was één van de alcoholisten, maar dat is niet de kern van het personage. Hij wordt wel in het script omschreven als een man met een graanjeneverkop. Hij is een man, die op het schip woont, dat Iwan wil gaan kopen.” Het zijn twee scènes: de eerste keer als hij komt kijken, de tweede keer dat de koop gesloten wordt. Ik zie de man een beetje als een zonderlinge eenling.
De man is natuurlijk een zeeman. Casper kan niet buigen op enige nautische ervaring om de rol in te vullen, maar woont zelf wel op een schip. “ Net als in het verhaal woon ik op een tjalk. Ik woon daar nu zo’n anderhalf jaar; daarvoor woonde ik in een huis. Ik weet niets van varen, maar wel van het wonen op een schip. Dat schip ligt gewoon aan een kade in het centrum van Amsterdam; dat is voor de sfeer echt te gek. Ik ben aan de gracht geboren (in een huis), dus de geur van houtkachels is iets wat ik ken en iets romantisch heeft. Maar het is niet mijn bedoeling om er eens per maand op uit te trekken. Ik zit dus qua ervaring ergens tussen Iwan en de schipper in.” Dat romantische gevoel kan hij ook heel goed meenemen in zijn rol. De man is een totale romanticus voor het schippersbestaan en het leven op een schip.
De boot en het meisje gaat op 10 februari in première. De eerste voorstelling is op 8 februari in het M-lab.