Boefjes komen opvallend vaak voor in de Nederlandse boekgeschiedenis. Denk maar aan Ciske de Rat, Dik Trom, Pietje Bell, en ook Kruimeltje. Ze inspireerden film- en theatermakers. De musical Ciske is na een lange speelperiode ten einde, en het volgende boefje doet zijn intrede op het musicalpodium. Kruimeltje.
De musical Kruimeltje zal vanaf dit najaar te zien zijn in Theater de Efteling. De productie heeft niets te maken met de productie van Jeugdtheater Hofplein van twintig jaar geleden; en dus evenmin met de nieuwe versie van dat stuk, waarin Heddy Lester meespeelde.
Rick Engelkes is zich waarschijnlijk niet eens bewust geweest van het bestaan van die producties. Hij speelde elf jaar geleden in de succesvolle familiefilm de vader van Kruimeltje, en heeft sindsdien een sympathie voor het stuk. Door de poster van de film, waa hij dagelijks langsliep, is het gaan kriebelen, en begon vijf jaar geleden het idee om Kruimeltje naar het theater te brengen, om er een grote musical van te maken. Twee jaar geleden begon het contact hierover met regisseuse Carline Frerichs en een jaar geleden kwam het contact met de Efteling tot stand.
Het gevolg hiervan is dat de musical Kruimeltje nog veel groter wordt dan Rick Engelkes had bedacht. De scope van het project is eveneens uitgebreid en bevat een televisieserie rond de avonturen van Kruimeltje. In tien delen wordt het bekende verhaal verteld, maar maakt Kruimeltje ook nieuwe avonturen mee, die per aflevering worden afgerond.
Onder de creatives zitten bekende namen: Dick van den Heuvel en Sjoerd Kuyper leverden al vele prachtige familieproducties af; zij dragen zorg voor het script. Jeroen Sleyfer is vooral bekend als arrangeur en dirigent, maar heeft met de muziek van Kruistocht in Spijkerbroek laten zien dat hij ook prima een musical kan componeren. De muziek van Kruimeltje zal van zijn hand zijn.
De volwassen cast is nagenoeg rond; de namen worden echter onder de pet gehouden. De kinderrollen moeten nog worden verdeeld. Daartoe is deze start van de zoektocht naar Kruimeltje, de eerste auditiedag. “Er worden zes Kruimeltjes gezocht, waarvan één ook de televisieserie mag spelen”, zo vertelt Engelkes.
De foyer staat vol met zo’n 70 wanna-be Kruimeltjes, waarvan verreweg de meesten uiteindelijk zullen afvallen. Want er volgen nog meer dagen. Sommigen van hen zullen misschien doorgaan als Spijker of Buikie, de andere jongensrollen. Een Keessie zal er niet bij zitten; die rol zal door een meisje worden vervuld. “Dat is heel leuk; dat geeft weer een andere verhaallijn”, aldus Engelkes
En wat voor type jongen zou Kruimeltje dan moeten zijn? Engelkes geeft het antwoord. Het moet een innemend ventje zijn; dat je in de zaal denkt, “Kom maar hier”, die wil ik meenemen” ondanks dat hij heel brutaal kan zijn. Dat vergeef je hem. Hij heeft een heel klein hartje. Als hij een krentenbol pikt, pikt hij die omdat hij honger heeft. En als hij ziet dat iemand anders honger heeft, geeft hij hem weg. Dat is Kruimeltje.
Het verhaal uit het boek speelt zich af in Rotterdam. “We willen niet aan een bepaald dialect vastzitten.” Voor de musical en serie is dit een anonieme havenstad in Nederland geworden. Voor de serie zal in Amsterdam maar ook in de Efteling worden gefilmd.
Na de officiële onderdelen, de speeches, de onthulling van het logo, en de auditiestart met vliegende Kruimeltje-petten krijgen we nog een kleine blik bij het auditieproces. De helft van de kinderen staat op het immense podium van het theater, en zingt samen het ingestudeerde Annie-nummer “Het is een zwaar bestaan”. De choreografe van dienst leert ze wat bewegingen aan, die tijdens het nummer worden uitgevoerd. En zo wordt het nummer dus een aantal keer gezongen, en krijgt het wat meer “body”. Dan valt voor ons pers het doek, en wordt de auditie achter gesloten deuren voortgezet. In de foyer wachten de andere kinderen, op hun kans. Of wij één of meer van de uiteindelijke Kruimeltje-kids hebben gezien? Dat is afwachten.