Recensie

Hans en Grietje Vlaanderen

Een gloednieuwe bewerking van Hans en Grietje is aankomende kerstvakantie te zien in Vlaanderen. Leuke liedjes, grappige karakters, een zeer vol verhaal, en natuurlijk een enge heks: ze zorgen voor een feestje voor de hele familie.

Sinds vorig jaar maakt MusicHall zijn eigen sprookjesmusicals. Na Roodkapje is het dit jaar de beurt aan Hans en Grietje, dat wel een fikse herschrijving heeft gekregen. Het gaat niet goed met het houtzagerijbedrijf van de ouders van Hans en Grietje, en om hen te helpen besluiten de twee kinderen op zoek te gaan naar de wensput. Daar kunnen ze dus wensen om een betere toekomst. Onder leiding van Grietje vertrekken ze die nacht en maken ze een spoor van stukjes glas. Grietje had namelijk een glazen schoentje, dat ze toch niet gebruikte. De zoektocht is tevergeefs, en als ze de volgende avond thuiskomen, krijgen ze huisarrest. Dat houdt ze niet tegen, en de volgende nacht ontsnappen ze door het raam. In het bos is ook nog een prins, die met twee lakeien op zoek is naar de liefde van zijn leven: het meisje van het glazen schoentje. En twee bekenden uit de vorige musical: het kibbelende konijnenduo Whoppie en Floppie. Uiteraard belanden de twee kinderen bij de heks, en wordt Hans opgesloten als aankomende maaltijd.

De voorstelling wordt geintroduceerd, en af en toe aan elkaar gezongen door een drievrouwskoortje, (Oonagh Jacabs, Elke Buyle en Charlotte Verduyn) zoals dat bijvoorbeeld ook in Hercules gebeurt, of in Little Shop of Horrors. Soms inhoudelijk wat overbodig, maar altijd aangenaam in het gehoor. Waar de teneur van het sprookje toch serieus, en voor de jongste bezoekers waarschijnlijk ook spannend is, is er ook de broodnodige komedie. Ten eerste komt dat van de konijnen Whoppie (Michaƫl Zanders) en Floppie (Charlene Cartrysse. Floppie is op dieet, maar dat heeft de eetlust nog niet weggenomen. Daarnaast zorgt de wat verwaande prins, een heerlijke rol van Matthew Michel, die steeds in zijn liefdeslied wil uitbarsten, maar daarbij steeds wordt tegengehouden door zijn lakeien (Frank Beurskensen Jervin Weckx) voor de nodige lachbuien. Hans en Grietje zijn toegankelijke personages, waarbij wel opvalt dat Grietje (Ianthe Tavernier) de leidende figuur is, en Hans (Wout Verstappen)vooral volgt, en zich stoer en sterk voordoet. De heks (Ilse La Monaca) is zowel qua stem als qua plaatje een prototype heks, al is het vreemd om te zien dat ze al een hulpje (Rosanne Pits heeft. Vooral hier voelt ook het script wat rammelig aan. Dat maakt het immer minder logisch om niet ook Grietje meteen maar op te sluiten. Net als niet logisch is dat ze Hans om zijn vinger vraagt, terwijl ze een knappe prins gewoon prima kan zien.

De muziek van de voorstelling zal ook weer op CD verkrijgbaar zijn, en dat is goed nieuws. De liedjes zijn namelijk erg leuk en zeer gevarieerd, en worden sterk vertolkt. Alleen Wout Verstappen blijkt wat moeite te hebben met sommige noten en contrasteert daarmee wat met zijn tegenspeelster. De bijbehorende choreografieƫn zijn dan ook erg gevarieerd: van country tot riverdance, en bijvoorbeeld, een knipoog naar Les Mis bij een stukje marsmuziek (al ontbreekt de vlag). Het decor is deels heel gedetailleerd, zoals het gebouw dat dienstdoet als huis (of huizen), terwijl bijvoorbeeld het bos wordt vormgegeven door banieren. Deze mix werkt wonderwel, en zorgt voor een kleurrijk geheel.

Hans en Grietje heeft een druk en vol verhaal, met een aantal hiaten in de logica. De energie van het gezelschap, de aangename songs, de forse dosis humor en het fraaie plaatje zorgen er echter voor dat het ook een hele toffe voorstelling is geworden, die je die gaten door de vingers laat zien. Al met al een heerlijk feestje, met de gelegenheid tot meedoen voor de kleinsten (en de rest) en een heuse megamix tot slot. Een buitengewoon geschikte voorstelling voor de hele familie.

28 October 2018
Try-out
Antwerpen
Stadsschouwburg Antwerpen
https://musichall.be/shows/hans-en-grietje-home/

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen