Perspresentatie

Het eerste werk van Hercules

Zaterdag 16 april is de officiele aftrap naar de nieuwe NME Kids On Tour productie Hercules. Met een presentatie, en het eerste echte werk voor Hercules, het (optreden en) aansnijden van de taart.

De introductie wordt verzorgd door Jan Willem Hoekstra, bestuurslid van de NME Foundation. Hih meldt dat het alweer de tiende Kids On Tour productie is. Na een echte tour het eerste jaar en zes jaar Muiderslot waren het Binnenhof en het Openlucht Theater Zuiderpark aan de beurt. De productie wordt op zaterdagen geoefend en in de zomer gespeeld door jongeren van gemiddeld zo tussen de 9 en 15 jaar. Dit jaar is weer een experiment voor de Kids On Tour. Voor het eerst wordt er binnen gespeeld, in theater Vorstelijk Complex in Utrecht. Open lucht heeft vele voordelen, zoals het gebruik van de natuur en de omgeving, maar ook nadelen zoals het weer. Als je een slecht jaar hebt en vier voorstellingen verregenen is dat een uitdagen, maar ook een teleurstelling voor de spelers. Ook andere praktische overwegingen hebben een rol gespeeld bij deze keuze.
Het is een hele leuke zaal (aan de kant van Maarsen) met een restaurant en een bar, en zo een hele leuke avond kunt hebben. De speelperiode is midden in de zomer, een noodzakelijke keuze om alle spelers, die uit het hele land komen, beschikbaar te hebben (door de vakantiespreiding). 28 juli tot en met 7 augustus.
Juan Gomez Ocampo, die na Merlijn nu zijn tweede Kids On Tour productie gaat regisseren, vertelt wat meer over het stuk. Naast het buiten spelen wordt ook een tweede traditie gebroken, namelijk het onderwerp. Nadat voorgaande stukken altijd met ridders te maken hadden (nou ja, Robin Hood, Anna en de 7 zwavelstokjes?, red) heeft hij nu gekozen voor een stuk uit de Griekse oudheid, Hercules.
Hercules gaat over de godenzoon van Zeus en Hera. Hades is niet blij met deze gezinsuitbreiding. Hij laat het kind ontvoeren en probeert hem sterfelijk te maken. Dit gaat niet helemaal goed, omdat er een druppeltje overblijft. Zo ontstaat er een strijd tussen Hercules en Hades, en ondekt Hercules ook zijn eerste liefdeskriebeltjes als hij Meg ontmoet. Meg werkt voor Hades, en zo krijgt het een soort Romeo & Julia-lading. Ze houden van elkaar, en dat mag niet. Voor de afloop moet je zelf komen kijken.
De Disney-tekenfilm is als basis gebruikt voor het verhaal, maar dit is wel bewerkt.  Zo krijgt Narator in dit stuk een grotere rol. Hij is een zelfingenomen Griekse poëet die zichzelf helemaal geweldig vindt, als zanger, acteur en dichter, en is zo een pain in the ass voor de rest van de acteurs.
De musical krijgt een heel nieuwe muzikale score, waarvan een deel geschreven is en een deel nog niet. De voorstelling blijft sowieso een work in progress, en is het mogelijk dat er zelfs in de speelperiode nog dingetjes worden veranderd en toegevoegd. “Hercules is pas klaar na de laatste voorstelling”. 
Voor de verzamelde pers wordt al een stukje gespeeld, tussen Hades en haar onhandige hulpjes Pijn en Paniek. Hades bezoekt de Parsen, de schikgodinnen die het lot bepalen dus ook in de toekomst kunnen kijken. De conversatie loopt niet helemaal soepel omdat de Parsen alles al weten. Hades wil weten wat de toekomst zal brengen, met name rond Hercules. Waar zij eerst niets willen prijsgeven doen ze dat, na wat gevlij van Hades alsnog. Het fragmentje, wat al sterk werd gespeeld, zal al vol met typische grapjes in en buiten script (“Wat leuk, op rijm”). De twee songs die we eveneens te horen krijgen zijn uitstekend. De song van Hercules klinkt een beetje als een Gospel-ballad, waarin Loek Meijer laat horen een zeer aangenaam stemgeluid te bezitten. Het tweede lied, van Meg, klinkt prachtig in de samenzang.
Met het aansnijden van de Hercules-taart is de presentatie ten einde, en de start nu ook officieel. Er zijn overigens voor belangstellenden nog enige plekken in de productie beschikbaar. Alle informatie komt komende week beschikbaar, als http://www.herculesdemusical.nl online gaat.

16 April 2011
N.v.t.
Zoetermeer
NME-pand
http://www.herculesdemusical.nl
NME, Kids On Tour, Musical, Utrecht, Hercules, Meg, Jan Willem Hoekstra, Juan Gomez Ocampo, Hades, Parsen

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen