Interview

Het Geheim van het Muiderslot

Op 4 augustus zal op het Muiderslot in Muiden de voorstelling "Het geheim van het Muiderslot" in première gaan. Het is alweer de vierde NME-voorstelling die in dit historische juweel wordt opgevoerd. Ditmaal speelt het stuk zich ook daadwerkelijk af op en rond het slot zelf, en zien we een aantal historische elementen terug in het verhaal. Na een voorbereidingsperiode die al in april startte wordt in deze weken de laatste hand gelegd aan de show. Met lange dagen van 10 tot 10 is het (zeker in de hitte van de vorige week) zweten en voor veel spelers, die soms van ver moeten komen, betekent het zelfs een tijd van huis.

Drie van de hoofdrolspelers uit het stuk, Renee Kouwenhoven, Jamie Kradolfer en Dennis Vanderbroeck kregen ondanks de drukte even de tijd om wat te vertellen over de voorstelling, hun rol en hun ervaringen.

Met woonplaatsen als Delft, Rotterdam en Zoetermeer ligt het NME niet meteen voor de hand (al zijn er spelers die van nog verder komen). Hoe zijn ze bij NME terecht gekomen.

Renee zit inmiddels voor het tweede jaar bij de groep. Ooit deed zij auditie voor the Sound of Music, maar werd afgewezen omdat ze twee centimeter te groot was. Later verving Joop kennelijk zijn meetlat, want er kwam een brief dat ze toch mee kon doen. Via haar medespelers in die musical kwam ze in contact met NME en is ze uiteindelijk aangenomen.
Jamie doet al weer voor het vierde jaar mee. Ze nam de musical-passie van haar moeder over en werd ook door haar op NME gewezen. Dat ze er al vier jaar zit blijkt dat dit geen verkeerd idee was.
Voor Dennis is dit het eerste jaar. Eigenlijk besloot hij het (auditeren) gewoon eens te proberen. Succesvol, want hij heeft meteen een hele grote rol te pakken

Over de rol
Renee speelt de rol van Clarus. Hoewel deze rol oorspronkelijk geschreven was voor een man wist ze deze toch te bemachtigen. De rol heeft nogal wat komische elementen, wat het leuk maakt om te spelen.
De rol van Jamie, Nora, is een stuk serieuzer van aard. Wat de rol leuk maakt is dat zij een eigentijdse figuur is, en dus dingen van het nu in het stuk (van toen) kan brengen.
Dennis is erg tevreden met zijn rol, Willem Zonder Franje, een regent, maar ook een soort alwetende figuur, met een tot aan het einde van het stuk zeer mysterieus tintje. Voor Dennis is alles nieuw (zelfs dit interview) en hij geniet er met volle teugen van. Er valt nog een hoop te genieten, want de hoofdrollen zijn niet dubbel bezet, dus mag hij alle voorstellingen spelen. Met smile: “Zelfs bij ziekte”.

De dag van morgen
De kostuums zijn wel gepast, maar morgen is daadwerkelijk de eerste dag dat er met kostuums en in het grootste gedeelte van de decors wordt geoefend. Weer een dag om naar uit te kijken. De eerste oefeningen op de binnenplaats zijn al wel geweest. “Normaal kunnen we daar overdag niet oefenen, want dan is het slot natuurlijk open voor het publiek. Maar vandaag hebben we het wel gedaan, onder andere omdat er een boel technisch te regelen valt. Het is een moeilijke locatie om te spelen. De slotbezoekers vonden het machtig interessant, en stonden daardoor soms ook behoorlijk in de weg. Maar die interesse is natuurlijk ook weer heel erg leuk.

De première
Natuurlijk zijn er de zenuwen voor een voorstelling, en zeker voor de premiere. “Als ik de mensen (showbezoekers) zie staan gieren de zenuwen” De première is natuurlijk een belangrijke voorstelling, maar als het eenmaal gedaan is en het is allemaal goed gegaan is het wel weer heel leuk. En natuurlijk een feest erna.

Middag- en avondvoorstellingen én twee locaties
De voorstelling speelt zich ook daadwerkelijk op twee locaties af. Ze begint buiten het kasteel op het grasveld. Dat speelt heel anders. Er is daar veel meer licht, en de toeschouwers zitten allemaal op hetzelfde niveau als je zelf. Het tweede deel is op de binnenplaats van het kasteel zelf. Daar is het veel beslotener, is het van nature door de hoge muren al wat meer besloten, en donkerder, en kan er meer een duister geheimzinnig sfeertje worden gecreëerd. Zelfs bij de dagvoorstelling.
Het is niet zo dat ze ’s avonds meer op hun tellen moeten passen. De lichtmensen zorgen ervoor dat ze “in the picture”staan. Natuurlijk moeten ze zelf wel zorgen dat ze niet achter een paal gaan staan, maar dat geldt natuurlijk overdag net zo goed.

Als het weer over is
De dames maakten het al een keer mee. De dag na de laatste voorstelling. Het is als je in een soort gat valt. Weer terug in je eigen bed, geen teksten meer te bekijken, geen liedjes meer te neurien, en vooral, niet meer al die andere kinderen om je heen. Een soort leegte maakt zich meester.

De verre toekomst
Zelfs na deze afmattende dagen is er bij geen van allen enige twijfel. Het zou fantastisch zijn als ze van het musicalwerk, hun hobby, hun beroep zouden kunnen maken. Voor Dennis een reden om serieus naar vervolgopleidingen in het vak te kijken. De anderen willen er ook alles aan doen. De glinsteringen in de ogen verraden dat ze het menen.

Vanaf 3 augustus (try-out) tot en met 13 augustus is deze voorstelling dus nog te zien in het Muiderslot. Zie de website van de voorstelling voor verdere informatie.

N.v.t.
Muiderslot
website van de voorstelling
nederlands musical ensemble, rene van kooten, muiderslot

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen