Interview
In gesprek met Femke Soetenga
Eén van de Nederlandse musicalactrices in Duitse dienst is Femke Soetenga, die onder andere Mrs Danvers speelde in Rebecca. Musicalworld sprak met haar.
Je hebt vrij veel horror-griezel-voorstellingen op je CV staan.
Lacht: Ik ga ook meestal dood. Nu in Dracula niet, en in Aïda ook niet, maar ik heb op het toneel vaak kunnen uitproberen hoe het is om dood te gaan. Ik hou wel van die zwarte, donkere dingen. Het publiek hier in Duitsland ook. Tanz der Vampire, de eerste voorstelling die ik in Duitsland speelde, heeft de grootste musical fanclub in Duitsland.
Je hebt al een aantal musicalevergreens mogen zingen. Memory, I don’t know how to love him. I know him so well . Heb je een favoriet?
Chess is een lastig verhaal, maar die muziek en dat duet vind ik erg mooi. Ondanks dat je hebt het al zo vaak gehoord en het, naar mate hoe het wordt geregisseerd, wel kitscherig kan zijn. Ik heb zoveel mooie rollen met prachtige songs mogen spelen. Onder andere Rebecca natuurlijk. Dat is als het ware een evergreen in zichzelf; zo vaak als dat in het stuk voorkomt.
Wat is voor jou de aanleiding om een musical te bezoeken?
Meestal is dat om collega’s te zien. En andere producties zien is altijd leuk. Muziek en het verhaal zijn natuurlijk belangrijk. Al zijn er ook uitzonderingen. Soldaat van Oranje of Rocky bijvoorbeeld gaan minder om de muziek, maar zijn als voorstelling wel heel bijzonder. Ik ben niet iemand die vaak naar dezelfde show gaat kijken. Er zijn heel veel fans die elke keer komen, hier bij Dracula, maar ook bij Rebecca. Er waren hier nu ook mensen die gisteren nog in Nordhausen waren . Die zijn dus ook zes uur onderweg geweest. Voor hen is een voorstelling nooit hetzelfde; elke keer loopt het net even anders. Dat geldt voor mij ook wel; een stuk ontwikkelt zich, maar het merendeel is toch echt hetzelfde.
Ik kan me voorstellen dat een stuk wat je vaak achter elkaar speelt zich sneller ontwikkelt dan als je het maar 1 keer in de week doet, of nog minder?
Bij een grote productie als Rebecca moet je wel oppassen dat je het elke keer als iets nieuws ziet, dat je niet op de automatische piloot speelt. Zodra dat gebeurt vind ik dat ik wat anders zou moeten gaan doen. Dat is bij een productie als deze een stuk minder. Door de afwisseling ben je juist elke keer weer fris in alle producties, en extra geconcentreerd. Veel spelen zorgt snel voor de routine, dat je weet wanneer je wat op welk moment doet, maar je moet ook wel tegen die routine werken. Een vriendin van me zei dat ze het na ongeveer 20 voorstellingen in zich had. Dat klopt denk ik wel, hoewel ik bij Rebecca na 150 voorstellingen nog steeds wel eens een hé-moment had. Dat iets net even anders ging, en het op die manier ook goed werkte.
Je gaat in Tecklenburg 2 voorstellingen spelen. Een komische, Der Schuh des Manitu, en een, denk ik, niet zo komische, het voor mij onbekende Der Graf von Monte Christo.
Der Graf von Monte Christo ken ik ook niet. Ik heb net het boek gekregen, en ik heb er een kleine rol in. Een piratenvrouw die twee liedjes zingt en twee scènes speelt.
Der Schuh des Manitu is Duitse humor, en van een soort die niet iedereen kan waarderen. Vond je de film grappig?
De eerste keer dat ik de film zag was toen ik net in Duitsland was. Toen vond ik de film niet zo heel erg grappig. Ik had ook niet zo veel met westerns. Inmiddels heb ik de film nog een keer gezien, en toen vond ik bepaalde dingen in de film toch wel erg geestig. Misschien heb ik met andere ogen gekeken omdat ik wist dat ik het zou gaan spelen, maar misschien ben ik in de afgelopen jaren toch wel wat meer Duits geworden..?
Femke Soetinga is de komende tijd in de volgende voorstellingen te zien:
DRACULA (Theater Pforzheim) 20.05.13 .31.05.13. Datums nieuwe voorstellingen in de periode oktober 2013 - januari 2014 worden binnenkort bekend gemaakt.
AIDA (Theater Nordhausen) 18.05.13, 19.05.13, 29.05.13, 02.06.13 , 18.10.13, 19.10.13, 31.10.13, 09.11.13, 10.11.13 , 22.12.13, 27.12.13, 28.12.13
SCHUH DES MANITU (FreilichtSpiele Tecklenburg) 22.06.13 - 20.00u Premiere, 28.06.13, 29.06.12 , 30.06.13, 05.07.13 , 06.07.13, 07.07.13 , 12.07.13 , 13.07.13, 14.07.13, 19.07.13 , 20.07.13 , 01.08.13 , 02.08.13 , 10.08.13 , 11.08.13, 15.08.13 , 16.08.13 , 24.08.13 , 25.08.13 .
GRAF VON MONTE CHRISTO (FreilichtSpiele Tecklenburg) 26.07.13 - 20.00u Premiere, 27.07.13 , 28.07.13 , 03.08.13 , 04.08.13 , 08.08.13 , 09.08.13 , 17.08.13 , 18.08.13 , 21.08.13 , 22.08.13, 23.08.13, 29.08.13, 30.08.13, 31.08.13, 05.09.13, 06.09.13, 07.09.13
ROCKY HORROR SHOW(Staatsoperette Dresden) 09.07.13 , 10.07.13 , 12.02.14, 13.02.14, 14.02.14, 15.02.14, 16.02.14, 20.06.14, 21.06.14, 22.06.14, 23.06.14, 24.06.14, 25.06.14
Scenefoto's Dracula: Sabine Haymann
Portretfoto: Claudia Dilay Hauf
Lacht: Ik ga ook meestal dood. Nu in Dracula niet, en in Aïda ook niet, maar ik heb op het toneel vaak kunnen uitproberen hoe het is om dood te gaan. Ik hou wel van die zwarte, donkere dingen. Het publiek hier in Duitsland ook. Tanz der Vampire, de eerste voorstelling die ik in Duitsland speelde, heeft de grootste musical fanclub in Duitsland.
Je hebt al een aantal musicalevergreens mogen zingen. Memory, I don’t know how to love him. I know him so well . Heb je een favoriet?
Chess is een lastig verhaal, maar die muziek en dat duet vind ik erg mooi. Ondanks dat je hebt het al zo vaak gehoord en het, naar mate hoe het wordt geregisseerd, wel kitscherig kan zijn. Ik heb zoveel mooie rollen met prachtige songs mogen spelen. Onder andere Rebecca natuurlijk. Dat is als het ware een evergreen in zichzelf; zo vaak als dat in het stuk voorkomt.
Wat is voor jou de aanleiding om een musical te bezoeken?
Meestal is dat om collega’s te zien. En andere producties zien is altijd leuk. Muziek en het verhaal zijn natuurlijk belangrijk. Al zijn er ook uitzonderingen. Soldaat van Oranje of Rocky bijvoorbeeld gaan minder om de muziek, maar zijn als voorstelling wel heel bijzonder. Ik ben niet iemand die vaak naar dezelfde show gaat kijken. Er zijn heel veel fans die elke keer komen, hier bij Dracula, maar ook bij Rebecca. Er waren hier nu ook mensen die gisteren nog in Nordhausen waren . Die zijn dus ook zes uur onderweg geweest. Voor hen is een voorstelling nooit hetzelfde; elke keer loopt het net even anders. Dat geldt voor mij ook wel; een stuk ontwikkelt zich, maar het merendeel is toch echt hetzelfde.
Ik kan me voorstellen dat een stuk wat je vaak achter elkaar speelt zich sneller ontwikkelt dan als je het maar 1 keer in de week doet, of nog minder?
Bij een grote productie als Rebecca moet je wel oppassen dat je het elke keer als iets nieuws ziet, dat je niet op de automatische piloot speelt. Zodra dat gebeurt vind ik dat ik wat anders zou moeten gaan doen. Dat is bij een productie als deze een stuk minder. Door de afwisseling ben je juist elke keer weer fris in alle producties, en extra geconcentreerd. Veel spelen zorgt snel voor de routine, dat je weet wanneer je wat op welk moment doet, maar je moet ook wel tegen die routine werken. Een vriendin van me zei dat ze het na ongeveer 20 voorstellingen in zich had. Dat klopt denk ik wel, hoewel ik bij Rebecca na 150 voorstellingen nog steeds wel eens een hé-moment had. Dat iets net even anders ging, en het op die manier ook goed werkte.
Je gaat in Tecklenburg 2 voorstellingen spelen. Een komische, Der Schuh des Manitu, en een, denk ik, niet zo komische, het voor mij onbekende Der Graf von Monte Christo.
Der Graf von Monte Christo ken ik ook niet. Ik heb net het boek gekregen, en ik heb er een kleine rol in. Een piratenvrouw die twee liedjes zingt en twee scènes speelt.
Der Schuh des Manitu is Duitse humor, en van een soort die niet iedereen kan waarderen. Vond je de film grappig?
De eerste keer dat ik de film zag was toen ik net in Duitsland was. Toen vond ik de film niet zo heel erg grappig. Ik had ook niet zo veel met westerns. Inmiddels heb ik de film nog een keer gezien, en toen vond ik bepaalde dingen in de film toch wel erg geestig. Misschien heb ik met andere ogen gekeken omdat ik wist dat ik het zou gaan spelen, maar misschien ben ik in de afgelopen jaren toch wel wat meer Duits geworden..?
Femke Soetinga is de komende tijd in de volgende voorstellingen te zien:
DRACULA (Theater Pforzheim) 20.05.13 .31.05.13. Datums nieuwe voorstellingen in de periode oktober 2013 - januari 2014 worden binnenkort bekend gemaakt.
AIDA (Theater Nordhausen) 18.05.13, 19.05.13, 29.05.13, 02.06.13 , 18.10.13, 19.10.13, 31.10.13, 09.11.13, 10.11.13 , 22.12.13, 27.12.13, 28.12.13
SCHUH DES MANITU (FreilichtSpiele Tecklenburg) 22.06.13 - 20.00u Premiere, 28.06.13, 29.06.12 , 30.06.13, 05.07.13 , 06.07.13, 07.07.13 , 12.07.13 , 13.07.13, 14.07.13, 19.07.13 , 20.07.13 , 01.08.13 , 02.08.13 , 10.08.13 , 11.08.13, 15.08.13 , 16.08.13 , 24.08.13 , 25.08.13 .
GRAF VON MONTE CHRISTO (FreilichtSpiele Tecklenburg) 26.07.13 - 20.00u Premiere, 27.07.13 , 28.07.13 , 03.08.13 , 04.08.13 , 08.08.13 , 09.08.13 , 17.08.13 , 18.08.13 , 21.08.13 , 22.08.13, 23.08.13, 29.08.13, 30.08.13, 31.08.13, 05.09.13, 06.09.13, 07.09.13
ROCKY HORROR SHOW(Staatsoperette Dresden) 09.07.13 , 10.07.13 , 12.02.14, 13.02.14, 14.02.14, 15.02.14, 16.02.14, 20.06.14, 21.06.14, 22.06.14, 23.06.14, 24.06.14, 25.06.14
Scenefoto's Dracula: Sabine Haymann
Portretfoto: Claudia Dilay Hauf
19 April 2013 | |
N.v.t. | |
Pforzheim (DE) | |
Theater Pforzheim | |
http://www.femkesoetenga.de | |
femke soetenga, interview, rebecca, dracula, rocky horror show, aida, schuh des manitu, graf von monte christo |