Interview

In gesprek met Uschi… en nog een Uschi

Michelle Splietelhof speelt avond aan avond de vrouwelijke hoofdrol Uschi in Der Schuh des Manitu. In deze komische musical in Berlijn speelt ook Sanne Buskermolen, die sinds begin dit jaar tevens af en toe de rol van Michelle overneemt.

Je hebt in Duitsland in meerdere regio's gespeeld. Merk je veel cultuurverschil
[SB]Ja. Het is natuurlijk wel al zes jaar geleden, dus misschien is het wat veranderd. Toen waren heel veel mensen best wel negatief over Stuttgart, omdat het niet zo'n stad is als Hamburg of Berlijn. Die Schwaben, zoals het volk in die regio heet, zijn best wel conservatief, dus een soort van Duitse Limbo's. Voor mij was toen alles nieuw dus had ik er niet zo'n erg in. Wenen is natuurlijk buitenland, maar nog conservatiever. Wel een prachtstad om te wonen. Met Berlijn had ik een klik, veel jonge mensen en er is en gebeurt veel. Oberhausen was echt een shock; je merkt dat de mensen daar minder geld hebben. Het is daar over het algemeen heel erg grijs en lelijk, een echt industrie stad, met CentrO dat er uitspringt en er voor zorgt dat het oude centrum verwaarloost. Het enige voordeel was dat ik binnen twee uur op Amsterdam Centraal stond. Ik had daar twee dagen achter elkaar vrij en die besteedde ik altijd om naar Nederland of Berlijn te gaan.
Qua publieksreacties was er geen verschil tussen Berlijn of Oberhausen. Als cast wel: in Oberhausen was het bijna onmogelijk om na afloop nog wat te drinken met de cast, want 's avonds was er bijna geen openbaar vervoer. Iedere avond moest je rennen om de tram te halen, anders moest je anderhalf uur wachten op het nachtnet. Hier in Berlijn stap je gewoon in de S-bahn hoe laat het ook is. Dat maakte Oberhausen wat minder gezellig.

In Nederland is er wel eens discussie over het opgaan van een grote hoeveelheid covers en understudy's. Hoe wordt daar in Duitsland tegenaan gekeken
[MS]Ik snap die discussie wel, zeker als het gaat om mensen uit televisiecastings. Het publiek verwacht dan nou eenmaal die namen. Maar ook de eerste bezetting heeft vakantie of wordt ziek en dan kan het zijn dat je een vervanger krijgt. Wij hebben hier een heel goed team dat de covers klaarstoomt. Als ik naar deze show kijk dan zijn de covers wel zo goed dat er nauwelijks verschil is. Wat ik ook heel goed vind is dat als een cover 5 weken de rol niet gespeeld heeft, deze op moet. Dat is wel prettig, ook voor de ervaring.
[SB]In Duitsland heb je als cover toch meer kans dat je opgaat. Ze werken hier sowieso meer met acht shows in de week en alternates.

Heeft Schuh des Manitu nog een open einde?
[MS]We verlengen tot eind mei en dan is het klaar. Er staat geen verhuizing van de show op stapel, want er is ook geen theater vrij. Dus die gaat op de plank.


Hoe is het om als cover de rol van Uschi te spelen
(SB) Na de repetitie tijd die toch wel omgevlogen is mocht ik na mijn Put-in dezelfde avond nog spelen. Dat was echt spannend. Voor het eerst mijn kostuum aan die extra voor mij op maat gemaakt is omdat ik toch wel een stuk kleiner ben als de anderen. Alles ging goed en de mensen in het theater waren tevreden. Dat ik een stuk kleiner ben als de eerste bezetting maakt eigenlijk niks uit. De mensen reageren nog steeds goed op alle grapjes ook als ze met lengte te maken hebben. Het is altijd even wennen voor een tegenspeler als er een andere Uschi staat omdat ik het misschien net iets anders speel, maar dat maakt het juist ook weer spannend en levendig. Het is leuk om sexy te combineren met lief en onschuldig en dan mensen aan het lachen te maken door de naïviteit van Uschi te laten zien.

11 December 2009
Reguliere voorstelling
Berlijn
Theater des Weste(r)ns
http://www.musicals.de
interview, michelle splietelhof, sanne buskermolen, schuh des manituh, berlijn, uschi, equilibrio, wicked, theater des westens, humor, Michael Bully Herbig, komedie

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen