Afgelopen weekend was de eerste perspresentatie van een bijzonder locatieproject in Rotterdam. In september wordt in een enorme verlaten loods op het RDM-terrein de musical Jesus Christ Superstar opgevoerd. Met een enorm koor bestaand uit amateurs, met een aantal studenten en ex-studenten en hoofdcast bestaand uit professionals.
Een project dat is ontstaan in de hoofden van een drietal jonge theaterliefhebbers (23 en 24 jaar oud), die elkaar al kennen vanaf jongs af aan, vanuit het Rijswijks Jeugdtheater. Jeroen van Pagee, Jonathan Bosman en Lynn Broekhuijsen. Een wild idee tijdens een feestje “Jesus Christ Superstar is iets wat je wil, maar wat vanwege een mannentekort eigenlijk nooit kan” blijkt uiteindelijk uit te groeien tot meer.
Een kostbaar project natuurlijk, alleen al vanwege het technische deel. Alle theaterfaciliteiten ontbreken bijvoorbeeld, en ondanks alle sponsoring in materiaal en door fondsen ontbreekt er nog zo’n 20.000 euro op het budget van 160.00 euro.
Het project heeft een aantal bekende namen. De regie zal worden verzorgd door Daniël Cohen. De muzikale leiding is in handen van Robert Jan Kramer, dirigent bij de Stage-productie van Jesus Christ Superstar, maar ook van een Zwitserse versie. Pim Veulings zorgt voor de choreografie. Hij was choreograaf van de M-lab productie Kiss Me Kate. Decorontwerp is in handen van Eric van der Palen.
De hoofdcast bevat de musicalnestor van Nederland. Hij speelde in zo’n beetje elke rock/pop musical die er is, maar nog niet in Jesus Christ Superstar. Bill van Dijk zal Pilatus gaan vertolken. Maria wordt gespeeld door ‘Miss Saigon’Na-Young Jeon. Judas wordt vertolkt door Dennis Ten Vergert (Notre Dame de Paris, Soldaat van Oranje, op dit moment Otis). Tenslotte zal Ruud van Overdijk (Volendam, Zorro, Arthur) de rol van Jezus spelen. Voor de bad guys Kajafas, Annas en Herodes zijn de spelers nog niet bekend.
Daniël Cohen vertelt over het project:
Er is iets speciaals aan Jesus Christ Superstar dat mensen inspireert. We zijn al een tijd bezig met mensen die ons kunnen helpen, kunnen sponsoren en acteurs, en wat je voortdurend hoort is toch: Wow, dat is zo’n bijzonder stuk, ik heb daar altijd al deel van willen uitmaken. En dat heeft zoveel deuren geopend. Het is ook een van de meesterwerken van het musicalrepertoire; je zou kunnen zeggen dat het de Hamlet is van de musicalwereld. Wat als team dan je opdracht is als je hier en nu weer een Jesus Christ Superstar wil brengen, is om er iets nieuws mee te doen. Ooit, toen het geschreven werd door Andrew Lloyd Webber en Tim Rice was het een hele controversiële voorstelling. In de loop van de jaren is het wat braver geworden, iets wat de NCRV en de KRO rond de Paasdagen zouden kunnen programmeren. Als wij het nu willen brengen, moet het dezelfde brutaliteit en anarachisme hebben, controversieel zijn als het toen was.
Ons uitgangspunt is “Hoe zou het zijn als in een grote stad als Rotterdam, waar heel veel drukte en lawaai is, heel veel dingen aan de gang zijn, iemand op zou staan en zou zeggen: ik ben de nieuwe Messias, ik ben teruggekomen.” Wat voor mensen zou hij om zich heen verzamelen. Mensen die aan de rand van de maatschappij terecht gekomen zijn: de daklozen en drugsverslaafden? De prostituees, de artiesten die uitgespuugd worden door de wat brave burgermaatschappij. Wat zijn de vijanden die hij tegenover zich vindt. Wat is het equivalent voor de priesters in het verhaal? Misschien zijn dat wel veel meer de vastgoedhandelaren, de CEO’s die aan de top van de banken staan, die in Jesus een bedreiging zien voor hun eigen veilige wereldje. Misschien zijn de figuren rond Jesus wel een soort Occupy-beweging, die de beurs overnemen en zo zand in de machine proberen te strooien. Het is onze taak om een voorstelling te maken die weer prikkelt, die mensen aan het denken zet. Die vragen stelt over hoe het is om hier en nu spiritueel te zijn. Is daar nog plek voor. Om het pretentieus te zeggen: Mijn Superster wordt een Christelijk Boeddhistische interpretatie van het Passieverhaal. Het gaat net zozeer over het Goddelijke in jezelf vinden als het buiten vinden.