Interview
København -: een andere Billy Elliot
In Kopenhagen wordt op dit moment een eigen versie van Billy Elliot vertoond. Musicalworld sprak met Niels Bo Valbro, producent van de voorstelling.
Is Billy Elliot een open eind productie? En hoe zit het met de regelgeving rond de acterende kinderen?
We hebben voor elke rol drie kinderen, en die zijn een jaar geleden begonnen. Voor de meeste shows is er beperkt een verlenging mogelijk. Soms doen we 1 productie per jaar, en soms twee. In dat laatste geval is het begin van de tweede productie natuurlijk ook het einde van de eerste. De Deense wetten zijn niet zo strikt, dus dat zou een verlenging in dit geval niet tegenhouden. Toevalligerwijs hebben veel van de shows die we de afgelopen jaren hebben gespeeld kinderen die meespelen. The King and I, The Sound of Music en Evita bijvoorbeeld. Ik denk zelfs dat de helft van de huidige kinderen al eerder bij ons in een eerdere show hebben meegespeeld.
Bij het uitzoeken van een nieuwe show wordt kennelijk niet gekeken naar het succes van de eerdere voorstelling. Love Never Dies was bijvoorbeeld niet zo’n succes in Londen
Het was een flop. Maar onze versie heeft een jaar gespeeld en de Deense prijs voor Musical van het Jaar gewonnen. En er worden in Denemarken veel musicals gemaakt, zeker als je kijkt naar de grootte van de populatie. In dat jaar zullen er waarschijnlijk 35 geweest.
Dat was een aantal jaar geleden. Is dat nog steeds zo; in Nederland is het aantal sinds de recessie behoorlijk teruggelopen
Nee, dat is nog steeds zo. In Denemarken worden de meeste producties gesubsidieerd.
Het gesprek gaat verder over Nederland en Nederlandse musicals. Het succes van Soldaat van Oranje. “Alles lijkt in Nederland wel over de oorlog te gaan. De spaarzame keren dat ik Nederlandse films zie gaan die ook over de oorlog.” Zoals Het meisje met het rode haar, die jawel, volgend jaar als musical zal worden opgevoerd. Over het Nederlandse musicallandschap. “Erwin van Lambaart, daar heb ik nog een versie van West Side Story van gekocht jaren geleden.” En over onderwerpen voor een musical. “Er zijn twee prachtige verhalen rond de eerste wereldoorlog van mensen die volledig faalden in hun missie, maar omdat ze hun manschappen in een onmogelijke situatie er heelhuids doorheen wisten te slepen.”
We hebben voor elke rol drie kinderen, en die zijn een jaar geleden begonnen. Voor de meeste shows is er beperkt een verlenging mogelijk. Soms doen we 1 productie per jaar, en soms twee. In dat laatste geval is het begin van de tweede productie natuurlijk ook het einde van de eerste. De Deense wetten zijn niet zo strikt, dus dat zou een verlenging in dit geval niet tegenhouden. Toevalligerwijs hebben veel van de shows die we de afgelopen jaren hebben gespeeld kinderen die meespelen. The King and I, The Sound of Music en Evita bijvoorbeeld. Ik denk zelfs dat de helft van de huidige kinderen al eerder bij ons in een eerdere show hebben meegespeeld.
Bij het uitzoeken van een nieuwe show wordt kennelijk niet gekeken naar het succes van de eerdere voorstelling. Love Never Dies was bijvoorbeeld niet zo’n succes in Londen
Het was een flop. Maar onze versie heeft een jaar gespeeld en de Deense prijs voor Musical van het Jaar gewonnen. En er worden in Denemarken veel musicals gemaakt, zeker als je kijkt naar de grootte van de populatie. In dat jaar zullen er waarschijnlijk 35 geweest.
Dat was een aantal jaar geleden. Is dat nog steeds zo; in Nederland is het aantal sinds de recessie behoorlijk teruggelopen
Nee, dat is nog steeds zo. In Denemarken worden de meeste producties gesubsidieerd.
Het gesprek gaat verder over Nederland en Nederlandse musicals. Het succes van Soldaat van Oranje. “Alles lijkt in Nederland wel over de oorlog te gaan. De spaarzame keren dat ik Nederlandse films zie gaan die ook over de oorlog.” Zoals Het meisje met het rode haar, die jawel, volgend jaar als musical zal worden opgevoerd. Over het Nederlandse musicallandschap. “Erwin van Lambaart, daar heb ik nog een versie van West Side Story van gekocht jaren geleden.” En over onderwerpen voor een musical. “Er zijn twee prachtige verhalen rond de eerste wereldoorlog van mensen die volledig faalden in hun missie, maar omdat ze hun manschappen in een onmogelijke situatie er heelhuids doorheen wisten te slepen.”
17 April 2015 | |
Reguliere voorstelling | |
Kopenhagen | |
Det Ny Teater | |
http://www.detnyteater.dk/ |