Recensie

Ken, the Musical

Voorspelbare en onvoorspelbare grappen in een voorstelling over Barbie-poppen. De voorstelling van NME-Kids in training is erg geestig.

NME — Kids in training, de jongste opleidingsgroep spelen Ken, the Musical. In deze musical staat de breuk tussen ’s werelds bekendste pop Barbie, en haar vriendje Ken centraal. We maken kennis met twee Ken’s, een aantal verschillende Barbies en een groepje andere poppen.
De voorstelling begint met de breuk tussen Barbie en Ken. Peggy, de host van een talkshow, én een eersteklas roddeltante, kletst de boel aan elkaar,  heeft af een toe een interview met één van de betrokkenen, en trekt daaruit dan ook soms nogal drastische conclusies.  In de voorstelling is de rode draad soms lastig te zoeken, maar het is een aaneenschakeling van grappige scenes. Niet verrassend bij het onderwerp, maar misschien wel bij de leeftijd van de groep is het aandeel van sexuele orientatie. Waar het uit “de kast komen” van Ken een woordgrapje lijkt te zijn (op het podium staan twee grote verpakkingsdozen van Ken en Barbie, een kast dus, over Skipper wordt door de talkshow-host een roddel verzonnen dat ze lesbisch is en draaft daarin verder door dat ze een relatie met Barbie heeft gekregen. Wat Peggy even vergeten was is dat Skipper het jongere zusje van Barbie is.
De voorstelling is gebaseerd op bestaande muziek. Zo komt Borsato’s Ik leef niet meer voor jou voorbij, zingen de Popstar-Barbies ‘Genoeg is genoeg’ op de melodie van ‘Enough is enough’, krijgt ‘(Tell it all about) Boys’ van de Dolly Dots nieuw leven, en horen we een Nederlandse versie van ‘If I can’t have you’. Het kernnummer is echter, hoe kan het ook anders, Barbie girl, dat in allerlei stijlen en arrangementen voorbij komt, voordat het in de finale, inclusief roze auto, in de bekende versie voorbijkomt.
De cast bestaat uit een enthousiaste kindergroep, die voornamelijk uit meisjes bestaat. Van hen valt Aisha Fisscher met name op dankzij een prachtig zanggeluid. De meest opvallende podiumverschijning is echter Joshua Polvliet, die de voorstelling volledig naar zijn hand weet te zetten. HIj heeft een sterke podiumuitstraling, en straalt spontaniteit uit. Tot een bizarre opmerking richting de regisseur over het blikje cola in zijn hand, die waarschijnlijk daadwerkelijk niet in het script staat. Een compliment verdient ook de andere Ken, Tim Heymans, die een ander verving en in slechts enkele weken zijn rol instudeerde. Hij levert een puike prestatie.

Ken mag dan wat rommelig zijn, maar het is zeker een leuke voorstelling. Wie vanavond niets te doen heeft, kan er nog heen. Dan kom je meteen te weten waarom de winkelprijs van ‘gescheiden Barbie’ zo gigantisch hoog ligt.

29 June 2013
Première
Zoetermeer
Stadstheater
http://www.nme-foundation.nl
ken, musical, barbie, NME, kids in training

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen