Recensie

Koekeloere: spannend en onderhoudend

Een verhaal vol spanning, maar ook vol humor en leuke liedjes. Dat biedt Koekeloere in het theater.

De meest verrassende nieuwe titel van dit seizoen van Theater Terra is toch wel Koekeloere. De bekendste Terra-voorstellingen , zoals Kikker, Kleine Ezel en Dolfje Weerwolfje zijn gebaseerd op (prenten)boeken, maar Koekeloere is gebaseerd op de schooltelevisie-reeks, die inmiddels de 500 afleveringen ruim gepasseerd. is.
Waar de televisieserie bestaat uit educatieve korte afleveringen, is de theatervoorstelling één lang avontuur, met naast mol Moffel en wurm Piertje struisvogel Arie in een heel belangrijke rol.
Als de voorstelling begint zien we Arie slapen tussen Moffel en Pier in. Hij logeert bij hen. Het is een bovenaanzicht, en we zien de vogel draaien. Hij heeft last van de gezichten van de dieren aan weerszijde van hem. We zien het ochtendritueel, plassen, tandenpoetsen, en het drietal spelen. Vooral het touwje-springen (speler en pop) is indrukwekkend,maar ook de toeren die Piertje op het koord uithaalt mogen er zijn. Ook het voetballen begon knap, maar dat ging wel een beetje mis. De bal ging door het raam.
Na een drukke dag wordt er ‘s avonds aan de deur gebeld. Als Piertje opendoet staat er een vrouwtjes-eekhoorn met de naam Plumeau aan de deur, die wil weten of ze een toilet hebben, want ze moet nodig plassen Ze wordt binnengelaten, maar het drietal vinden haar toch wel een beetje raar. Een gruizig beest. Eenmaal klaar ontstaat een beetje ongemakkelijke situatie, met zinnen als “wij hebben in ons museum net zo’n schemerlamp”en de eekhoorn doet overdreven angstig over de tocht terug naar huis. Uiteindelijk biedt Arie aan haar thuis te brengen, iets waar ze zeker op uit was.
Al snel blijkt de dubbele agenda van Plumeau, en Arie komt niet meer bij Moffel en Piertje terug. Dus zij gaan op zoek: eerst naar de politie, maar die neemt de aangifte niet serieus, en dan op zoek naar een museum met net zo’n schemerlamp als ze thuis hebben. Maar of de tekening van de lamp die Moffel heeft gemaakt wel zo’n hulp is bij deze zoektocht.
Ondertussen blijkt ook waarom Arie werd meegelokt. Plumeau werkt voor de eigenaar van een dierenmuseum, vol opgezette dieren. En hij neemt het niet zo nauw met de regel dat die dieren eerst dood moeten zijn. En blijkt ook dat de eekhoorn ook een slachtoffer is van deze enge man.

Opvallendste speler in de cast is Eric-Jan Lens. Hij speelde al in andere voorstellingen van Theater Terra, zoals Kikker in de Wolken en de tweede Os en Ezel, maar hij is ook al een flink aantal jaren de Moffel van de televisie. Die rol speelt hij ook in deze voorstelling, maar vertolkt ook (als zichzelf) Krapuul, de angstaanjagende museumdirecteur.
Dick Feld mag gerekend worden tot het Theater Terra-meubilair. Hij is een meesterlijke vertolker van poppen- als mensen-rollen, veelal in een wat stoerdere verpakking. Struisvogel Arie weet van aanpakken, maar zijn ei kan hij nog meer dan kwijt in de bijrolletjes van politieman en taxichauffeur. De eerste zit aan een ouderwetse typemachine, die hij van passende geluidjes voorziet, en ook de taxichauffeur is mooi karikaturaal.
Wesley de Ridder is na De Gebroeders Leeuwenhart toe aan zijn tweede Theater Terra-show. Nu speelt hij de eekhoorn Plumeau, soms verleidelijk, dan weer kwetsbaar. Hij mag zich als zichzelf lekker uitleven als het personeel van diverse musea. Annika van Bruggen is de grote onbekende. Ze speelt een uitstekende Piertje.

Het knappe van de voorstellingen van Theater Terra is dat ze interessant zijn voor iedereen. De jongsten in de zaal zien een spannend verhaal. Op een gegeven moment zelfs wel heel spannend. De ontknoping lucht op, en is ook nog eens grappig. Volwassenen zullen vol bewondering kijken naar het energieke poppenwerk, waar de spelers elkaar assisteren, of hun poppen zelfs overnemen. Maar er zitten in de teksten ook genoeg knipogen, die de jongste bezoekers zeker ontgaan. Bijvoorbeeld als Moffel en Pier in een bootje varen en het plotseling stilvalt. De benzine is op. “Net in het midden van een lied.”
Het degelijke creatieve team van Theater Terra heeft weer een uitzonderlijk fraaie familie-belevenis op de planken gezet.  Dick Feld maakte een mooi script, Nick Bult componeerde weer een aantal geslaagde liedjes. Theo Terra verzorgde weer een minimaal maar fraai decor. Hoewel misschien iets minder origineel qua vormgeving als eerdere voorstellingen, blijft het uitermate functioneel.
Het is te hopen dat Nederland nog lang mag genieten van Theater Terra. Keer op keer laten ze zien hoe je een goede familie-voorstelling moet maken.

27 January 2013
Reguliere voorstelling
Amersfoort
De Flint
koekeloere, recensie, wesley de ridder, dick feld, eric-jan lens, theater terra, school-tv, musical, annika van Bruggen, moffel, piertje, arie, nick bult, theo terra

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen