Al na de voorstellingenreeks in Antwerpen werd erover gesproken dat de voorstelling Kuifje en de Zonnetempel Nederland zou aandoen nadat Charleroi en Frankrijk aan de beurt waren geweest. Echter, in Frankrijk ging het mis met de plaatselijke producent en Nederland leek dus voor altijd Kuifje te moeten gaan missen. Maar nu, vijf jaar na Antwerpen is het dan toch zo ver. De aankondiging van een reeks voorstellingen in Nederland van de show die in Antwerpen zoveel opzien baarde.
De galapremière is op 22 mei 2007. Een geschiktere datum is er bijna niet te vinden. Precies 100 jaar eerder kwam de schepper van de strips als Georges Rémi ter wereld, al is hij beter bekend onder de naam waaronder hij zijn strips maakte, Hergé.
Na een tocht vanaf startpunt Nieuwe Luxor over de woelige baren van de Rotterdamse wateren kreeg de geinteresseerde pers weer vaste grond onder de voeten bij het Wereldmuseum, een geschikte locatie voor de presentatie van wereldreiziger Kuifje, en ook nog eens in het bezit van een aantal Peruviaanse schatten. Peru, dat een belangrijke rol speelt in Kuifje - de Zonnetempel.
Allereerst vertelt het creatief team wat over de voorstelling. Wouter Boits van Musical Dreams, de producent van de voorstelling, is blij dat de show nu eindelijk in Nederland staat. Hij beschouwt Nederland als een land waar het niveau van de producties hoog ligt. Het publiek verwacht er inmiddels veel; de lat ligt hoog, maar hoopt dat met Kuifje te evenaren. Een land ook met mooie theaters, waar het Nieuwe Luxor weer in de top 3 van staat.
Artistieke motor achter de voorstelling is regisseur Frank van Laecke. Hij was al in zijn jeugd gefascineerd door de verhalen van Kuifje. Maar van een strip een musical maken vergt magie. Je gaat van het ene medium met zijn eigen wetten en structuren naar een volledig ander medium, met weer andere regels. Bij het maken van de voorstelling kreeg hij de volledige vrijheid het creatieve team samen te stellen, om deze magische klus te klaren.
En zo kwam tekstschrijver Seth Gaaikema in beeld:
Als Frank praat over Kuifje wordt het echt een persoonlijkheid.
We hadden de opdracht om van een plaatjesboek een emotioneel verhaal te maken. Maar waar precies die emotie zat was met de stijl van Hergé, waar geen lijntje te veel is, was het moeilijkste. Pas bij het zien van de originele schetsen werd die emotie duidelijk.
Kuifje is eigenlijk een soort pré-internetter. Wij kunnen nu via de PC over de hele wereld surfen, hij ging er zelf op uit. Ander probleem is het liefdesleven van Kuifje. Geen vriendin, ook geen vriend ergens op de achtergrond helaas. Maar uit eigen ervaring met een ex-relatie weet ik hoe belangrijk een hond zijn voor iemand. Zijn hond heette Billie.
Bobby en ik, een van de nummers uit de musical, is geschreven over de liefde tussen een jongen en zijn hond.
Het verhaal is ook weer erg actueel. De Westerse wereld wordt opgeschrikt door aanslagen vanuit een vreemde wereld. Net als onze politici zeggen Jansen en Janssen: ‘We hebben alles onder controle. Ga Slapen, wij waken over u’. En natuurlijk blijkt dat niet zo te zijn, net als de Bossen, Ruttens en Balkenendes niet meer over ons waken. Dat moeten we zelf doen, en dat doet Kuifje.
Componist Dirk Brossé:
Ook ik ben als kind opgegroeid met Kuifje. De kracht van de albums is dat je ze kunt herlezen. En vaak, als je dan wat ouder wordt, zie je weer nieuwe lagen in het verhaal.Zo heb ik ook geprobeerd in de muziek verschillende lagen te leggen.Verder is het als componist fantastisch om allerlei stijlen muziek te mogen schrijven: etnische, opera, lyrische muziek en daarvan dan toch weer een eenheid te maken. Tijdens de voorstellingen wordt ze dan opgevoerd door een tienkoppig orkest.
Ons eerste nummer is ontstaan uit improvisatie thuis bij Seth aan de piano. Ik moest meteen achter de piano plaatsnemen en dingen spelen, en uiteindelijk is die dag Bobby en ik ontstaan.
Ik heb veel gereisd en ook een Venezuelaanse vriendin gehad. Van de stam van haar vader heb ik een eeuwenoude fluit gehad, die me heeft ge�nspireerd tot muziek voor de tweede akte.
Om de wereld van Hergé verder driedimensionaal te maken bleek ook een hele klus, maar uiteindelijk is dit geslaagd met dank aan de andere creatives: Sjoerd Didden (ontwerp pruiken/make-up), Yan Tax (kostuumontwerp), Paul Gallis (decorontwerp), Jaak van de Velde (lichtontwerp) en Martin Michel (choreografie).