Musicalreport

Last 5 Years, The (Londen)

Een klein theater, een klein orkest, en een cast die bestaat uit twee mensen. The Last Five Years is klein in een boel opzichten. De mensen op het podium halen alles uit de kast, de sterke songs worden sterk gebracht, maar door de vreemde verhaalopbouw weet het stuk je als publiek niet echt mee te slepen.

De Menier Chocolate Factory is een klein theater buiten het hectische West End. Op het programma staat “The Last Five Years”, een stuk dat in 2007 ook op een aantal Nederlandse podia zal staan, met Ara Halici en Birgit Schuurman.
Het theater heeft geen stoelen, maar banken en (daarom) ook geen vaste plaatsen. De voorste rij heeft zijn voeten als het ware op het podium; je zit er dus dicht op. Bij binnenkomst draait heel langzaam een bed rond op de draaischijf. Verder een stoel, een tafel, een reiskoffer, maar erg veel meer zal er tijdens de hele voorstelling ook niet op het podium verschijnen. Toch wordt er met dit draaipodium en de schuifpuien een optimaal effect bereikt.
De verhaalstructuur is bijzonder. Scenes springen continu in de tijd, dan weer naar voren, dan weer terug, zonder dat daarin meteen een echte structuur is te ontdekken. Een structuur die er overigens wel is, hij gaat van voor naar achter in de tijd, en zij van achter naar voren. Dit ge-heen-en-weer heeft als voordeel dat je je niet heel snel vereenzelvigd met 1 van de karakters; de emoties van beide personages zijn begrijpelijk, maar tegelijkertijd is dit ook de zwakte. Dat het stuk geen pauze heeft, omdat er ook logisch moment voor is, scheelt natuurlijk wel iets, maar toch raakt hetgeen er op het podium gebeurt je nooit echt tot in je ziel, met name omdat er inmiddels weer van tijd en perspectief is gewisseld.
Bij een stuk over een relatie die sneuvelt zijn dergelijke emoties wel essentieel, maar het gebrek hieraan maakt de show zeker niet slecht. Dit komt zeker door het sterke spel van de twee hoofdrolspelers, Damian Humbley en Lara Pulver die hun karakters erg geloofwaardig neer zetten en vocaal heel wat in hun mars hebben. Zeker Damian kan alle registers open zetten en het publiek een paar rijen naar achteren blazen.
Er zitten genoeg momenten in de show die een lach opwekken, hoewel dit wel vaak weer te maken heeft met de schrijnende situatie. Is de opmerkingen dat andere vrouwen je pas zien zitten als je getrouwd bent nog gewoon grappig, de mislukte pogingen van haar om als performer door te breken bijvoorbeeld zijn grappig en genant tegelijk.
Twee mensen die van elkaar houden, en waar het toch mis gaat. In eerste instantie lijkt religie hierin een belangrijke oorzaak te zijn. Hij is joods, en zij niet, maar uiteindelijk blijkt dat niet het issue. Hij is een succes in wat hij doet, terwijl zij jammerlijk faalt in het hare. Als dan de onderlinge communicatie volledig de mist in gaat, en hij vervolgens vreemd gaat is het onvermijdelijk dat dit schip zal zinken.
The Last Five Years heeft een prachtige score, en mede door het kleine maar uitstekende orkest zijn de in stijl heel afwisselende songs een lust voor het oor. Het maakt het alleen maar extra jammer dat deze voorstelling de dramatische spanning ontbeert; het blijft evengoed een mooie voorstelling.

Reguliere voorstelling
Londen
Menier Chocolate Factory Theatre

last 5 years, ara halici, birgit schuurman

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen