Recensie
Overtreffende trap van Terra: Matroos in de doos
Matroos in de Doos is de jubileumvoorstelling van Theater Terra, dat 30 jaar bestaat. En ze hebben zichzelf overtroffen. Het is een fantastisch leuke voorstelling geworden, en ook een bijzondere. Al was het alleen al om de waterbak waarin wordt gespeeld.
Je speelt op het toneel ook het zwaardere werk. Hoe is het om deze voorstelling te doen?
Heel leuk. Ik ben er heel enthousiast over. Ik kende Fons Merkies (regisseur/liedjesschrijver) en dat was de reden om dit te gaan doen in plaats van de zware kost.
Wat vind je het leukst om te doen in de voorstelling?
Het ensemble-werk. Samen zingen is fantastisch. We proberen heel erg de scenes te laten stapelen, zodat het snelheid en dynamiek heeft. Dat het heel hoog tempo heeft, en dan weer laten vallen: die dynamiek maken, dat vind ik het leukste wat er bestaat... op mijn kinderen na dan. Dat je met zijn allen dingen kunt laten kloppen, dat is echt geweldig.
In vorige Theater Terra producties waren de poppen heel figuratief; hier is dat een stuk minder. De rol van meeuw is (op enkele vliegscenes na) geen pop. Was dat een keuze vantevoren, of is dat in de repetitieperiode ontstaan?
Theo Terra en Dick Feld zijn echte poppenspelers. En ik ben dat niet, zo is gebleken. Daarom mocht ik een meeuwenpet op en gewoon spelen. Ik heb het wel geprobeerd, maar heb daar absoluut geen talent voor. De anderen hebben dat veel meer. Als ik in de coulissen sta te kijken hoe Daan dat met die apen doet, dan vind ik dat heel knap. Maar dat er minder met poppen gebeurt heeft ook te maken met dat Fons (Merkies) het geregisseerd heeft, en Theo (alleen) de beeldregie heeft gedaan.
Had je al eerder smartlappen op je repertoire staan, want het was zeer overtuigend?
Ik zit nog te hopen op Andre Hazes de musical (lacht). Ik weet het niet; ik heb wel zeven jaar op bruiloften en partijen gezongen toen ik nog op de toneelschool zat. Daar zaten ook wel wat evergreens tussen. Dus ik heb er wel wat mee.
Of we deze Utrechter als Hazes op het podium zullen zien staan... de toekomst zal het leren.
Heel leuk. Ik ben er heel enthousiast over. Ik kende Fons Merkies (regisseur/liedjesschrijver) en dat was de reden om dit te gaan doen in plaats van de zware kost.
Wat vind je het leukst om te doen in de voorstelling?
Het ensemble-werk. Samen zingen is fantastisch. We proberen heel erg de scenes te laten stapelen, zodat het snelheid en dynamiek heeft. Dat het heel hoog tempo heeft, en dan weer laten vallen: die dynamiek maken, dat vind ik het leukste wat er bestaat... op mijn kinderen na dan. Dat je met zijn allen dingen kunt laten kloppen, dat is echt geweldig.
In vorige Theater Terra producties waren de poppen heel figuratief; hier is dat een stuk minder. De rol van meeuw is (op enkele vliegscenes na) geen pop. Was dat een keuze vantevoren, of is dat in de repetitieperiode ontstaan?
Theo Terra en Dick Feld zijn echte poppenspelers. En ik ben dat niet, zo is gebleken. Daarom mocht ik een meeuwenpet op en gewoon spelen. Ik heb het wel geprobeerd, maar heb daar absoluut geen talent voor. De anderen hebben dat veel meer. Als ik in de coulissen sta te kijken hoe Daan dat met die apen doet, dan vind ik dat heel knap. Maar dat er minder met poppen gebeurt heeft ook te maken met dat Fons (Merkies) het geregisseerd heeft, en Theo (alleen) de beeldregie heeft gedaan.
Had je al eerder smartlappen op je repertoire staan, want het was zeer overtuigend?
Ik zit nog te hopen op Andre Hazes de musical (lacht). Ik weet het niet; ik heb wel zeven jaar op bruiloften en partijen gezongen toen ik nog op de toneelschool zat. Daar zaten ook wel wat evergreens tussen. Dus ik heb er wel wat mee.
Of we deze Utrechter als Hazes op het podium zullen zien staan... de toekomst zal het leren.
07 October 2007 | |
Première | |
Amsterdam | |
De Meervaart | |
http://www.theaterterra.nl | |
Matroos in de doos, Theater Terra, Jeugdboek, Musical, water, daphne deckers, Theo Terra , Fons merkes, Daan van Rijssel , Liesbeth Janse, Noortje Herlaar, Martijn Fischer, Jan Tekstra, Dick Feld. Dick van den Heuvel |