Recensie

Mayumana

Een show die het best te omschrijven valt als een explosie van geluid en energie. Alles wordt gebruikt om ritme te maken, tot het eigen en andermans lichaam aan toe. Acrobatische toeren en mooie en leuke lichteffecten maken de voorstelling compleet.

Met een portefeuille vol lovende kritieken keert de voorstelling Mayumana terug naar Rotterdam. De inhoud van de show is inmiddels volledig veranderd ten opzichte van de vorige keer; Mayumana is een concept geworden. Er reizen nu twee gezelschappen over de wereld.

De kracht van Mayumana ligt in de combinatie van wat er wordt gebracht, met als toppers enige hoogstandjes van originaliteit. Al bij het eerste nummer wordt het publiek (zeker die aan de zijkanten) letterlijk in hun stoel geblazen door de luchtverplaatsing die de boxen produceren, een gepast waarschuwingssignaal voor wat er komen gaat.
Wat er vervolgens op het podium aan instrumenten langs komt is onvoorstelbaar. Bijvoorbeeld vuilnisbakken de op wieltjes (kliko). Mede door de fraaie lichteffecten vanuit de bakken is dit een van de vele mooie momenten uit de show. Een nummer onder blacklight, met ballen, is visueel het hoogstandje van de avond. Fans van Mamma Mia zullen nog eens extra rechtop gaan zitten bij als de spelers met felgekleurde zwemflippers (wederom blacklight-effecten) het podium betreden, maar de overeenkomst blijft bij de felle kleuren. De act is overigens uitstekend. Er zit een razende vaart in de voorstelling, al zijn er ook wel enige rustmomenten. Soms is er de neiging om mee te trommelen, en op andere momenten is er de verbazing hoe het toch mogelijk is zo’n mooi geluid te krijgen uit bijvoorbeeld een potje en een waterbak of kartonnen rollen.

Het gesproken woord is vrijwel de gehele show (bewust) onverstaanbare brabbeltaal. Als er dan ineens een paar woorden Nederlands tussendoor schieten is het succes al verzekerd en komt dit, mede door de tongval, komisch over. Een tweede scene die hierop echt is gebaseerd, een restaurantscene, is het zwakste moment van de show. maar weet een groot deel van de zaal aan het lachen te krijgen. Zo blijkt smaak maar weer eens te verschillen.
Vlak voor het einde lijken we even beland in een hardcore-feestje, waar letterlijk de vonken vanaf vliegen. Het staat symbool voor deze hele show. Als de voorstelling er op zit wordt het gezelschap getracteerd op een minutenlange staande ovatie en bossen bloemen. Rotterdam is blij met zijn heropende oude Luxor, maar nog meer met de terugkeer van dit gezelschap.

Alsof de koek na al deze acrobatische toeren nog niet op is wordt deze premieredag in de foyer nog een toegift uitgedeeld. Dicht op elkaar gepropt geniet het publiek met volle teugen van dit extraatje. De spelers zelf stralen en genieten mee. Een fraaie afsluiting van een bijzondere avond.

En zo ligt de kracht van de show in de opzwepende ritmes, de soms halsbrekende acrobatische toeren,  de afwisseling en de fraaie effecten. De humor in de show bestaat voornamelijk uit slapstick, rare situaties en het trekken van gekke bekken. Soms levert dit echt leuke scenes op, op andere momenten slaat het niet zo aan. De leukste momenten ontstaan vooral door het cre�ren van bijzondere effecten en dat is precies ook de kracht van de show. Want het 80 minuten aan 1 stuk door leuk houden van een ritmevoorstelling lijkt een onmogelijke opgave, maar deze voorstelling is daar zeker in geslaagd. En dit alles dankzij een prima concept en een tomeloos energieke performance.
Vanwege de enorme toeloop zijn er al voorstellingen bijgeboekt. Logisch, want voor wie van show en ritme houdt is deze show een “must”.


De cast bestaat (in wisselende samenstelling) uit de volgende spelers:
Eva Boucherite
Taly Minkov
Sergio Braams
Sharon Fitussi
Rosa Belen Roldan Cespedes
Aka Thiemele
Dani Steinberger
Wiaam Salama
Meital Madmon
Sharon Ben-Naim
Luna Perez
Silvia Garcias
David Ortega
Paulo Peitera

Première
Rotterdam
Oude Luxor Theater
Officiele site

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen