Recensie

Midzomerzoen: “Eén worden: gadverdegadver.”

Midzomerzoen is een leuke bewerking van Shakespeare's Midzomernachtsdroom; een kritische jeugdige observatie van de liefde.

Midzomernachtsdroom van Shakespeare is een behoorlijk ingewikkelde komedie. De bewerking Midzomerzoen van Jeugdtheater Hofplein is een stuk eenvoudiger te volgen, al is een behoorlijk aantal van de personages ook in dit stuk aanwezig.
Belangrijk in dit verhaal is Puck; hij claimt ook dat het zijn verhaal is. Hij is de kritische observator, die onpasselijk wordt van al die verliefdheid om hem heen. “Eén worden; gadverdegadver.”
Het meest dichtbij is dat bij zijn zus Titania, met wie hij vaak overhoop ligt. Haar vriendje Oberon is een zweverige intellectueel, en een rare match met de realiste, die weet dat ze lang zo slim niet ies, en bovendien ook nog erg snel jaloers is. Oberon en Titania zijn bezig met het organiseren een toneelstuk rond Pyramus en Thisbe, maar dat dit desastreus moet aflopen blijkt wel als we zien wie de acteurs zijn. Dit in combinatie met de pretentieuze inzichten van Oberon moet wel fout gaan. We zien ook de vriendinnen Helena en Hermia. Althans, vriendinnen… De manier waarop Hermia er alles aan doet om Helena met een vriendelijke lach af te kraken is pijnlijk. “Dat je ogen scheef staan zie je haast niet.” Hermia wil gezoend worden door haar (nogal onnozele) vriend Lysander, terwijl Helena van alles zou willen met Demetrius. Maar die ziet haar niet staan; hij wil Hermia.

De essentiële rol is voor de jonge Puck. Max Crebolder speelt de rol erg goed. Menigeen zal zich nog wel de weerzin herinneren denkend aan zoenen en de hoeveelheid bacteriën die daarmee zijn gemoeid; we gaan moeiteloos mee in zijn observaties. Zijn verkeerd vastgemaakte tuinbroek en rode shirt maken hem nog eens extra vertederend, en zeker als hij zingt en zich zelf begeleid op gitaar is het knuffelgehalte wel heel hoog. De twee hysterische fans die hem dan omringen zorgen voor nog wat extra effect.
De audities voor het toneelstuk zijn verschrikkelijk vet aangezet, een daardoor hilarisch. De girls met attitude, een beeldende versie van een gedicht van Marsman en de armoedige breakdance zijn zeer grappig. Maar ook om de liefdesverwikkelingen in het stuk valt genoeg te lachen.
Hoogtepunt in de show is de opvoering van het pretentieuze, dramatisch slechte toneelstuk zelf.  Een heerlijke puinhoop vol onovertuigend acteerwerk. Patrick de Prouw speelt daarin de rol van Pyramos meesterlijk slecht, Len Elkhuizen is heerlijk verknipt als Muur (en als Frits die de rol vertolkt). Ze steken uit in de vrolijke puinhoop die eigenlijk een lamentabele (jawel, in deze voorstelling worden ook woordenboekwoorden gebruikt) tragedie had moeten zijn.

De wat we voor het gemak randzaken zullen noemen zijn in orde. Het decor is een speelplaats in een parkje, met een wipkip (nouja, wipolifant) en draaitonnen, wat bomen en een bankje. Het biedt Puck een aantal plekken waar vanuit hij zijn observaties kan doen. Een danschoreografie van een massale vechtpartij wordt extra indrukwekkend door de rode belichting. En ook de kostuums zijn lekker vrolijk (en voor het toneelstuk deels lekker knullig),

De voorstelling wordt gepromoot als een brutale familievoorstelling, en is ook zeker geen musical. Daarvoor wordt er te weinig, zeg maar bijna niet, gezongen. Wel zien we veel dans en spel. Een knappe bewerking die een Shakespeare-gevoel heeft behouden, maar evengoed ook eigentijds is. Al is gezien het taalgebruik een ruime woordenschat als publiek zeker een pré.

Midzomerzoen wordt gespeeld, gedanst en gezongen door de spelers van Jeugdtheaterschool Barendrecht en Ridderkerk.

Speelperiode
Theater 222: tot en met 23 mei
Theater Het Plein (Ridderkerk) 26 en 29 mei
Theater Het Kruispunt (Barendrecht) 3 tot en met 8 september
Theater 222: 17 sep tot en met 10 okt


Foto’s: Joke Schot

23 May 2010
Première
Rotterdam
Theater 222
midzomerzoen, jeugdtheater hofplein, midzomernachtsdroom, shakespeare

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen