Recensie

Nogmaals Doornroosje Doornroosje

Ne een eerdere serie voorstellingen met de jeugd uit Papendrecht en Bergschenhoek presenteren nu de theatergroepen uit Oud-Beijerland en Hellevoetsluis dezelfde voorstelling in een andere regie. Het maakt ook de voorstelling verrassend anders.

Zaterdagavond had cast A haar premiere; wij zagen op zondagmiddag cast B aan het werk.

Hetzelfde script, dezelfde kostuumontwerpen, hetzelfde decorstuk, het hoge bed met de wenteltrap. Hoezeer een regie een voorstelling kan bepalen blijkt hier overduidelijk. Dat het anders zou worden dan de vorige versie was al duidelijk aan de positie van het bed, dat prominent midden op het podium is beland.

Het verhaal is hetzelfde gebleven. Voetballer Bram is idolaat van zijn vader, die met het leger op missie is. Zijn vader dwingt hem op ziekenbezoek te gaan bij zijn buurmeisje Liesje. Bram vind het maar niets, zo’n meisje meisje dat met poppen speelt en ziek is. Maar eenmaal in contact ervaart Bram de poppenwereld van Liesje, en gaat er helemaal in op. Voetballen wordt een excuus om bij Liesje op bezoek te gaan. Liesje’s ouders moeten echter niets van Bram hebben. Moeder is hysterisch over bacillen, vader over geluid, zodat het bezoek stiekem moet.
Zo ervaren ze de belevenissen van het koningspaar dat geen kinderen kan krijgen, tot ze bij waarzegster Yamonda op bezoek gaan. Als het kind (Aurora, maar misschien noemen we haar later wel anders) wordt geboren worden de missen van alle provincien uitgenodigd, maar Limburg is vergeten. Zij wenst dat het kind dood zal gaan na een prik aan het spinnewiel. De wens kan nog worden ontkracht door miss Flevoland, van Surinaamse afkomst. Fantasie en werkelijkheid vermengen zich als Liesje zo ziek wordt dat ze naar het ziekenhuis moet, terwijl Bram ten strijde trekt tegen de doornhagen.

De spelers spelen vool enthousiasme, zoals dit natuurlijk hoort. Opvallend sterk is Michiel van de Velde als de koning. Hij gaat helemaal op in dit optimistische, wat maffe staatshoofd. De rol van Liesje, een ziek meisje, geeft weinig ruimte om te schitteren, maar wordt prachtig gespeeld door Yela de Koning. Ze zingt prachtig, en speelt heel puur. Tegenspeler Bram (Sem Jonkers) compenseert zijn zwakke zang met overtuigend spel. Ook andere speelsters weten hun momenten te pakken, zoals Surinaamse Jenna, die spin-cursusleider Herman in het publiek ziet. Net als voorgaande producties is ook deze Doornroosje er prima in geslaagd zelfs de kleinste speelsters een succes-momentje te gunnen.

Mooi is in deze versie de vonst met de video-camera om de vader-zoon-webcam-conversaties uit te beelden. Zelf zien we links de opnames, terwijl rechts op het achterdoek het beeld wordt geprojecteerd. Hilarisch is het moment als er achter hem een met Arafat-sjaal ingepakte local heen en weer loopt. Fraai is het moment dat de hele hofhouding in slaap valt, en miss Limburg als het ware de regie voert, als Mickey Mouse in de tovenaarsleerling met de bezems doet.
Opvallend is ook dat aan twee “zwaktes” in de eerdere voorstelling wat wordt gedaan. Waar wij kritiek hadden op de door een niet-Surinaamse gespeelde Surinaamse die wel erg veel vooroordelen bevestigt stapt de speelster (Naömi van Pelt) even uit haar rol. Daarnaast wordt de rare draai van de vader van Bram die genoeg heeft van de oorlog en nooit meer weg gaat, terwijl hij daar tijdens de voorstelling niets van heeft laten blijken niet gemaakt. Zo is het zeker beter.

Het mag duidelijk zijn: ook deze Doornroosje, Doornroosje is een bezoekje waard.

Locaties:
nog t/m 6 april 2008 Theater 222, Pieter de Hoochweg 222, Rotterdam
9 t/m 12 april 2008 De Lindenhoeve, Steenenstraat 24, Oud-Beijerland
16 t/m 23 april 2008 Theater Twee Hondjes, Opzoomerlaan 106, Hellevoetsluis

 

30 March 2008
Première
Rotterdam
Theater 222
http://www.jeugdtheaterhofplein.nl/doorn/
Doornroosje, musical, sprookje, jeugdtheater, hofplein, 222,

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen