Recensie
Oliver in New York
Oliver in New York, de nieuwste voorstelling van Fanwork, kent een aantal topacteurs, en een meeslepend verhaal. Maar hoeveel is de voorstelling je waard?
Het podium is met een stellage en aan een stad gerelateerde voorwerpen als een wegwerk-hekje en stoplicht schaars gevuld. Locaties worden verder verduidelijkt met eenvoudige beelden die uit de toneeltoren neerdalen. Klassieke ramen voor de kerk, een straatbeeld van New York voor de buiten scènes en een grote Amerikaanse vlag voor het onderkomen van de straatmuzikanten (de reden daarvoor is me niet duidelijk: een sneer richting American Dream?). Sommige scènes leveren prachtige overzichtelijke plaatjes op, zoals die op Juilliard School, andere zijn weer lekker energiek en wat minder overzichtelijk. De muziek van Rhody Matthijs is weer dik in orde. Een aantal klinken er modern, en er wordt zelfs gerapt. Vooral de ballads klinken dan weer klassiek musical, en kruipen als vanouds onder je huid. En zelfs voor klassiekers van de Fagin-gang (Pick-a-pocket, be back soon) heeft hij een mooi alternatief gecomponeerd. Hoewel Musicalworld enige jaren geleden zelf deze componist bij Fanwork heeft voorgesteld is het een raadsel waarom de Nederlandse producenten hem nog niet hebben omarmd.
Oliver in New York is een oorspronkelijk verhaal dat met onder andere Kruimeltje en Oliver gemeen heeft dat toeval een wel heel grote rol speelt. Sommige wendingen zijn ook wel heel kort door de bocht, of weinig geloofwaardig. Zou je na 13 jaar niet spelen het cello-spelen ineens oppakken terwijl je op zoek bent naar je kind? Aan de andere kant: het houdt wel de vaart in de voorstelling, en natuurlijk alles voor een mooie ontknoping. Want hoe voorspelbaar deze misschien ook is, mooi en ontroerend is de ontknoping zeker. Deze laat je niet koud.
Met Oliver in New York experimenteert Fanwork met het pay what you want-systeem. Je betaalt niet vooraf je kaartje, maar achteraf het bedrag wat het je waard was. Een dubbel risico, want blijven mensen bij slecht weer niet thuis als een kaartje toch nog niets heeft gekost, en willen mensen niet altijd voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Na afloop van de tour, die tot het eind van het jaar duurt, zal het blijken. Aan de kwaliteit van de voorstelling zal het in ieder geval niet liggen.
De volledige speellijst is te vinden op http://www.oliverinnewyork.nl
Oliver in New York is een oorspronkelijk verhaal dat met onder andere Kruimeltje en Oliver gemeen heeft dat toeval een wel heel grote rol speelt. Sommige wendingen zijn ook wel heel kort door de bocht, of weinig geloofwaardig. Zou je na 13 jaar niet spelen het cello-spelen ineens oppakken terwijl je op zoek bent naar je kind? Aan de andere kant: het houdt wel de vaart in de voorstelling, en natuurlijk alles voor een mooie ontknoping. Want hoe voorspelbaar deze misschien ook is, mooi en ontroerend is de ontknoping zeker. Deze laat je niet koud.
Met Oliver in New York experimenteert Fanwork met het pay what you want-systeem. Je betaalt niet vooraf je kaartje, maar achteraf het bedrag wat het je waard was. Een dubbel risico, want blijven mensen bij slecht weer niet thuis als een kaartje toch nog niets heeft gekost, en willen mensen niet altijd voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Na afloop van de tour, die tot het eind van het jaar duurt, zal het blijken. Aan de kwaliteit van de voorstelling zal het in ieder geval niet liggen.
De volledige speellijst is te vinden op http://www.oliverinnewyork.nl
14 September 2013 | |
Première | |
IJsselstein | |
Fulco Theater | |
http://www.oliverinnewyork.nl | |
Rhody Mathijs, Fanwork, recensie, Oliver in New York, |