Interview

Paul Kribbe

Voor de aanvang van de voorstelling Robin Hood - für Liebe und Gerechtigkeit was ik in de gelegenheid kort te praten met Paul Kribbe. Hij is, samen met zijn collega James de Groot verantwoordelijk voor de choreografie van deze musical. Dit project lag voornamelijk op de schouders van Paul Kribbe.

Paul Kribbe is naast choreograaf ook acteur. Hij speelde in veel bekende musicals over een groot deel van het Europese vasteland. Rum tum tugger in de Hamburgse versie van “Cats”, Greaseball in Bochum’s “Starlight Express”, Athos in “die Drei Musketiere” (Berlijn)  en de verteller in de Nederlandse versie van Blood Brothers zijn er maar een aantal van. Als choreograaf was hij verantwoordelijk voor onder andere “De Jantjes”, “Die Schöne und das Biest” en “Kiss me Kate. En nu dus voor “Robin Hood - für Liebe und Gerechtigkeit”.

Aan het woord is Paul Kribbe.

Over het werken in Europa.
Ik heb in Nederland in Blood Brothers gespeeld en voor Joop de Jantjes en Tsjechov gechoreografeerd. Daarna ben ik voor Cats naar Duitsland gegaan. Sindsdien ben ik hier (we zitten op Duitse bodem) gebleven. Ik heb ook heel veel in Oostenrijk gedaan:  Dr Frank-n-Furter in de “Rocky Horror Show” en heel lang De Dood in “Elisabeth”. Maar ook in België: Toni in West Side Story, samen met Pia Douwes die Maria speelde. Zo pendel ik dus tussen Nederland, Duitsland en Oostenrijk en ik maak choreografieën en ik zing en ik speel.

Over het de verschillende theaterwerkzaamheden.
Ik heb eigenlijk helemaal geen voorkeur. Ik vind alles geweldig wat op mijn weg komt. Nu is het choreografie, maar als de voorstelling straks naar Düsseldorf gaat speel ik de Sheriff van Nottingham.

Over de voorstelling Robin Hood - für Liebe und Gerechtigkeit
Het is best spannend. We gaan vergeleken worden met grote producenten als Joop natuurlijk, terwijl de budgetten hier een stuk kleiner zijn. Eigenlijk is het een wondertje wat er hier staat. Er is slechts vijf en een halve week gerepeteerd. Eigenlijk mag je het niet echt vergelijken, maar de mensen gaan dat ongetwijfeld toch doen. Er staan wel bekende namen in de show. Drie rollen worden gespeeld door in Duitsland bekende televisieacteurs die op 1na, nooit musical hebben gedaan. De derde Daniela Ziegler speelde ooit Evita en Norma Desmond in Sunset Boulevard.

Samen met James de Groot hebben we drie theaterprojecten, die we samen hebben voorbereid.  Naast deze show de opera “Orpheus in der Unterwelt”en een kersttournee met kerstliedjes gezongen door een klassieke zangeres, een gospelzangeres en een rockzangers. James is voornamelijk bezig geweest met de opera en deze musical is mijn “Baustelle”.
Het stuk zelf is negen jaar geleden begonnen; er zijn twee workshops geweest waar ik niet bij was, dus het materiaal ligt er al heel lang. Ik ben een maand of 8 geleden gevraagd of ik dat zou willen doen met James de Groot. Dan krijg je stukken muziek en spreek je met de decorontwerpers, met de producenten en de regisseur en tussendoor denk je er overna. Zo ontstaan de ideeën.
Ook bij veel dingen die niet direct onder choreografie vallen, maar meer onder de afdeling staging (het bekijken van ” als acteurs iets doen of zingen”waar dat dan goed is. Het is als het ware het maken van een schilderij ) ben je betrokken.
De musical heeft ook veel gevechtsscènes, die niet door mij maar door Malcolm Ransom zijn gedaan, die dat ook voor de Berlijnse versie van de Drie musketiers deed. Ik heb ‘m aanbevolen omdat ik net in Berlijn Athos had gespeeld. Ook bij de gevechtsscènes kijk je dan in het kader van staging of de juiste mensen wel gefocust zijn. Zo helpen we allemaal elkaar en is de productie het werk van het hele team.

Waar ben je binnen deze voorstelling het meest trots op?
Gelukt vind ik de voorstelling van de rovers, een beetje slapstick, Men in Tights achtige comedy.  Ik hou heel erg van comedy dus dat doe ik ook heel graag. En als dat werkt zoals nu het geval is ben ik daar wel heel erg blij mee.
Ook zit er in de voorstelling een Riverdance-achtig nummer en dat is absoluut niet mijn specialiteit. Verder heeft niet echt een dansensemble. Het zijn allemaal musicalmensen waarvan er maar 2 a 3 echt goed kunnen dansen en bij de anderen ligt de nadruk toch vooral op zang en acteren. Je kunt dus niet zeggen: ik maak nu een dansnummer voor 12 dansers. Je moet het altijd zo verpakken dat iedereen het toch nog kan. En het moet er toch ook wel weer spectaculair genoeg uitzien. Met het resultaat ervan ben ik ook heel tevreden.

Over de toekomst
Ik wil wel nog een keer regie gaan doen. Maar het tijdsbestek ligt nog niet zo vast. Ik heb er geen haast mee.

06 December 2005
N.v.t.
Bremen
Musical Theater
Paul Kribbe

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen