Recensie

Peutervoorstelling Muk verwondert ook volwassenen ⭐⭐⭐⭐

Bij een 2+-voorstelling ga je als volwassene doorgaans mee om je kind een leuke voorstelling te bezorgen, maar bij Muk geniet je als volwassene minstens net zo veel. Dit komt door de veelzijdigheid in gebruik van technieken, en de absurdistische elementen die de voorstelling kent.

Hondje Muk, uit de prentenboeken van Mark Haayema heeft de overstap naar het theater gemaakt. Op het podium komen de Dalmatiër-pup tot leven, dankzij de baasjes Dennis de Groot en Anniek Stokkers. Samen hebben ze een schat aan ervaring in het poppenspel, en zijn ze in staat van nagenoeg niets (een rol papier) iets te maken, wat ze op tv en in het theater hebben bewezen met ‘Poppetje van Papier’. Deze voorstelling start met meer dan een papierrol. Bij binnenkomst zien we twee mensen zitten in een decor, dat bestaat uit een bankstel en kastje met Goudvissenkom, volledig in de stijl van de illustraties uit het prentenboek> ook staat er een groot scherm, waarop een behangetje en wat schilderijtjes te zien zijn.

Wat begint als een stukje schoonmaakwoede van de twee bewoners levert al snel wat vreemde, absurdistische situaties op. Schijnbaar argeloos de binnenkant van een vissenkom afstoffen is natuurlijk raar, maar als het schilderijtje op het scherm even recht wordt gehangen, en er iets wonderlijks met het gestipte kleed gebeurt, is duidelijk: creativiteit en techniek gaan goed samen. Dan verschijnt ook Muk, een pop met spiraalnek en dito staart. Vervolgens volgen we Muk, live, als pop op ware pup-grootte, maar ook als miniatuurpoppetje voor een draaiwand, dat dan weer op het scherm te zien is, of juist als poppetje voor een mini greenscreen, en zijn er ook fragmenten voor opgenomen. De overgangen van het een naar het ander zijn zo organisch, dat je als volwassene regelmatig een ‘heuh’ gevoel krijgt. En zo gaat ieder op zijn eigen manier in deze voorstelling op, want de kinderen leven natuurlijk gewoon mee met hondje Muk. Voor volwassenen is het jammer dat de spanningsboog van peuters zo klein is, en het na ruim een half uur weer is afgelopen. Nagenieten kan natuurlijk wel: met de twee Muk-prentenboekjes die na de voorstelling te koop zijn.

Bij een voorstelling voor peuters verwacht je natuurlijk geen epische verhalen. In dit geval beleeft Muk twee avonturen, niet toevallig precies de twee delen die de prentenboekserie telt. Hij wil meer stippen dan de 9 die hij al heeft en gaat hiernaar op zoek.  In het tweede gaat hij na een bezoek aan de dierentuin met bontgekleurde dieren dromen dat hij zelf ook alle kleuren van de regenboog heeft en eenmaal wakker vindt hij zwart-wit toch wat saai, en gaat hij op zoek naar kleur. De rijmteksten uit de boekjes worden tijdens Muk’s avonturen ook in de voorstelling gebruikt.

De Grote Haay is een jong theaterbedrijf, maar met heeft een schat aan ervaring. Ze maakten voor Theater Gnaffel de mooiste poppenvoorstelling ooit met “Oma, mag ik mijn pop terug”.  Muk combineert ‘ouderwets’ vakwerk met hedendaagse technische mogelijkheden tot geslaagd peuterentertainment. Het is juist daardoor volwassenen net zo weet te betoveren als het kind dat ze begeleiden. Dus zoek een excuus-peuter en ga hier lekker van genieten.

Scenefoto’s: Sander Mulkens
Foto’s slotapplaus: Musicalworld


28 February 2022
Première
Amersfoort
De Lieve Vrouw
https://www.hondjemuk.nl/
Mark Haayema, Muk, dalmatiër puppy, Dennis de Groot, Anniek Stokkers, peutervoorstelling, prentenboek

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen