Over het waarom van deze voorstelling geeft Steven Savelkoels (samen met Sam Verhoeven en An Sluudts oprichter van Judas Theaterproducties) de volgende motivatie: Het dagboek van Anne Frank staat nog steeds enorm centraal. Anne zou 80 jaar zijn geworden, Miep Gies is 100 jaar geworden, het Anne Frank huis komt met allerlei projecten, de voorstelling komt in een nieuwe versie terug op Broadway. In 2004 hebben we in Lier ook een Anne Frank voorstelling gespeeld. Vier voorstellingen, wat veel te weinig was, maar waarmee wel wat ophef is gemaakt. Vanaf het moment van aankondiging hebben we dreigbrieven van extreem rechts gehad over het feit het dagboek van Anne Frank vals was. Dat de voorstelling zou worden onderbroken door een betoging van Vlaams Belang. Dit is gelukkig uitgebleven. We zijn er van overtuigd dat we nu in 2009 niet dezelfde voorstelling kunnen brengen als in 2004. Dat we niet de zoveelste versie kunnen brengen van “Dit is het dagboek van Anne Frank”.
De regie van Je Anne ligt in de handen van Brigitte Odett, die het nieuwe concept toelicht aan de hand van een Wimbledon-voorbeeld. Tenniser Ivanisevic had 9 jaar na een verloren finale via een wildcard weer de finale gehaald en won deze ook. In een gesprek na afloop gaf hij aan dat hij de vorige finale had bekeken, en de gedachte gehad: “Misschien dat ik deze keer win.” Een zo interessant gegeven, dat de regisseusse in haar achterhoofd heeft opgeslagen om ooit eens te gebruiken. Bij deze productie kwam de gedachte terug; “Wat zou er gebeurd zijn als Anne zou zijn blijven leven.“Had ze in Israel gewoond? Had ze gevochten voor de settlement van de Gaza-strook? Of was ze, zoals ze hoopte, een geengageerd journaliste geworden, een voorvechtster voor gelijke behandeling van iedereen.”
In de voorstelling stellen we die vraag, en we trekken het verhaal van de familie Frank ook breed naar de genociden die er op kleine en grote schaal sinds 1945 op de wereld gebeurt zijn. Omdat wij vinden dat je het verhaal van Anne Frank niet moet zien als een dagboek wat toen in het achterhuis is achtergebleven en een bestseller geworden is, maar dat we de ogen niet moeten sluiten voor wat er vandaag de dag gebeurt in Rwanda, Koerdistan, Irak, BosniĆ«, Kosovo, Darfur, Oost Timor, Turkije… De lijst is eindeloos. En de wereld lijkt het nooit te leren.” Brigitte Odett denkt dan bijvoorbeeld aan het grote aantal stemmen dat de PVV bij de Europese verkiezingen een dag eerder heeft gehaald. “Het wordt tijd dat we deze voorstelling maken. Het wordt tijd dat we aan mensen laten zien dat dit soort berechting en dit soort idealistische denkbeelden niet in deze wereld meer passen.”
Dat het ook anders kan blijkt uit de speech van Obama, de oproep voor vrede, het accepteren van elkaars religie en het wegnemen van wantrouwen, wat ook in de krant stond. “De subtekst van de voorstelling is ‘De wereld leert het nooit’‘, maar zolang er een Obama is, zolang de beste rapper ter wereld een Kaukasiche blanke man is, zolang de beste golfer ter wereld een Afro-amirikaan is, en dat wereldnieuws is dat twee homosexuele pinguins een zelf uitgebroed jong aan het opvoeden zijn is er wat mij betreft hoop voor de toekomst.”
De andere creative voor Je Anne is Pol van Fleteren, door Sam Verhoeven benoemd als ‘ons prijsbeest’ vanwege de gewonnen Vlaamse Musicalprijs Beste Inhoudelijke Prestaties voor de arrangementen van The Last 5 Years. Hij zal alle drie de producties van Judas (ook de tour van The Party Is Over en Ganesha in januari 2010) de muzikale arrangementen, bewerking en leiding op zich nemen.
De rest van de cast bestaat uit bekende namen uit de Vlaamse musical en theater. Ze worden door Sam Verhoeven voorgesteld. In de rol van Dussel de tandarts, het enige personage dat geen deel uit van de twee families, wordt vertolkt door Wim van den Driessche. Peter van Daan zal gespeeld worden door Steven Savelkoels, die nu nog speelt in Joseph & the Amazing Technocolor Dreamcoat en natuurlijk behorend tot de ‘eigen stal’ van Judas Producties. Zijn vader Hermann zal worden gespeeld worden door Door van Boeckel, die ooit de eerste voorstelling van Anne Frank voor Judas regisseerde. Liliane Dorekens speelde de rol van Petronella van Daan al achttien jaar geleden bij het Koninklijk Ballet van Vlaanderen, en zal nu weer in deze rol te zien zijn.
Dirk van de Merlen (Otto Franck) kreeg een introductie met een knipoog. “We kennen hem uit ‘Familie. Alla, half BelgiĆ« heeft intussen meegespeeld, maar we kennen hem ook uit Daens waar hij vader Scholiers heeft gespeeld.” Daar speelde hij de man van Anne Mie Gils, en nu dus weer. Onder het mom van “een goei koppel moe ge nie uit eenhalen” zal Anne Mie Gils de moeder van Anne, Edith Frank, spelen. Margot zal worden vertolkt door iemand die zeer opgemerkt is door haar deelname aan Op zoek naar Maria, waar ze schandalig genoeg veel te snel is afgevallen, Helen Geets.
Om het rijtje compleet te maken is er nog de Anne van 80 jaar. Ze was blij dat ze ook eens in een musical mocht meedoen, want dat had ze nog nooit gedaan. Iemand met een carriere van bijna 70 jaar en nog alive and kicking is: Alice Toen.
Wie de rol van Anne Frank zal spelen zal in de komende weken bekend worden gemaakt.
Wat bij kleinere producties vaak opvalt is de gedrevenheid en betrokkenheid van acteurs bij het creative proces. Dat het bij deze voorstelling ook opgaat blijkt al wel meteen. Na de presentatie en fotomomenten waarvan hieronder het resultaat terug te zien is werd er ondeling al flink gebrainstormd over het hoe en wat. Wat kan wel en wat kan niet? Wat is mooi? En dat terwijl de meeste betrokkenen nog eerst een andere productie aan hun hoofd hebben.
Je Anne is van 23 oktober tot en met 7 november in het Fakkelteater in Antwerpen te zien in de Zwarte Zaal.