Musicalreport

Robin Hood

Voor rondvliegende pijlen hoef je bij deze voorstelling niet bang te zijn. De strijd tussen Robin Hood en de sheriff van Nottingham wordt vooral met het zwaard uitgevochten. Wat rest is een bonte mengeling van muziekstijlen, een mix van humor en drama, behoorlijke spectaculaire decorwisselingen en een uitstekende rolbezetting. Ze maken van Robin Hood een vermakelijke avond uit.

Twee dagen voor de premiere van de musical “Robin Hood - für Liebe und Gerechtigkeit” kreeg Musical World de gelegenheid de show alvast te zien. Een show waaraan op dat moment nog heel hard gewerkt werd. De producente leidde de voorstelling in en moedigde het publiek aan om de emoties luid te laten blijken. Zodat de mensen achter de voorstelling ervaren wat al wel en wat nog niet werkte. De stiltes op sommige momenten en het applaus op andere zullen zeker hebben geholpen.

Als het doek open gaat bevinden we ons op het kasteel van prins John. Robin van Locksley is teruggekeerd van de kruistochten en heeft het bericht dat koning Richard in Oostenrijk gevangen zit en alleen zal worden vrijgelaten na betaling van een fors losgeld. Prins John is een nietsnut, een gestoorde, volledig onder invloed van de slechte lady Isabelle en de sheriff van Nottingham. Hoewel ze beweren hun best te doen hun losgeld te betalen blijkt al snel dat ze er geen van allen toe geneigd zijn dit daadwerkelijk te doen. Er ontstaat een conflict tussen Robin Hood en de sheriff over een groep gevangen genomen dieven (die stalen omdat ze honger hadden), wat er toe leidt dat hij vogelvrij wordt verklaard. Hij gaat er vandoor in het gezelschap van 1 van deze gevangenen, een meisje (blijkt) dat Jessie heet. Zeker deze eerste scene is nogal langdradig, en doet het ergste vermoeden voor de rest van de voorstelling. Erg veel gepraat en weinig muziek. Gelukkig is het hier even een kwestie van doorbijten, want niet veel later gaat de show echt los.
Robin komt in de bossen een groep vogelvrijen tegen, een groep vreemde vogels die tijdens deze voorstelling voor de komische noten moeten zorgen. Little John is nog een van de normalere, maar de smulpaap die allerlei suggesties doet voor lekkernijen die nog uitgevonden moeten worden, de zeer uitbundige jongen die zijn stem kwijtraakte en met gebaren de rest zijn boodschappen moet doorgeven en de ambitieuze architect die de boomhut ontwierp (zonder ramen en zonder dak). Het nummer horend bij het verbond tussen Robin en dit gezelschap is bizar te noemen, evenals het Men-In-Tights achtige bijbehorende dansje. De aandacht van het publiek is gewekt.

Een van de overvallen is gericht op de koets van lady Marian en haar hulp Amelie, die deze reis vergezeld zijn van broeder Tuck. Zij sommeert de overvallers haar naar Robin te brengen, en zij gehoorzamen. Het is duidelijk dat de twee voor elkaar voelen. Robin vertelt haar het doel van de overvallen (immers, een deel van de buit was van de kerk en al bedoeld voor de armen). Namelijk, het bij elkaar krijgen van het losgeld en het uitdelen onder de armen. Broeder Tuck blijft bij de vogelvrijen en wordt zo herenigd met Jessie.

Het hof is verbolgen over de acties en de populariteit van Robin Hood en zint op actie. Ze besluiten Locksley Castle aan te vallen, en zaaien daar dood en verderf. Robin die dit in het bos verneemt van overlevenden ontsteekt in razernij, en ondanks de waarschuwende woorden van Amelia gaat hij er met zijn mannen op af. Hier stuit hij op een overmacht, en na een fel gevecht sommeert hij zijn manschappen te vluchten.

Een vreemde rol in het verhaal is weggelegd voor Jessie. Zij is een van de vrijbuiters van Robin, die uit het klooster is gevlucht en een bastaardkind blijkt te zijn van Isabelle en de sheriff van Nottingham. Isabelle weet dit (dankzij een amulet dat ze eerder van haar nek had getrokken), de sheriff niet.  Zij vlucht niet tijdens het gevecht, werpt zich zelfs voor het zwaard van de sheriff en sterft. Robin Hood wordt gevangen genomen.
Vreemd genoeg gebeurt er verder weinig met dit gegeven. We zien Isabelle nog wel het bloed van het zwaard vegen en treuren, maar behalve dat ze zegt dat de sheriff het nooit mag weten gebeurt er niets mee.
De rest van het verhaal is wel bekend. Marian besluit met de sheriff te trouwen, onder de voorwaarde dat op de trouwdag alle gevangenen worden vrijgelaten. Robin Hood ontsnapt echter zelf en is nog net op tijd om het huwelijk te verhinderen. Met het losgeld kan Richard worden vrijgekocht, en uiteindelijk trouwen Robin en Marian met elkaar.

06 December 2005
Try-out
Bremen
Musical Theater
Officiële website

Paul Kribbe, Jesper Tydén, Sabine Neibersch, Günther Kaufmann, Daniela Ziegler,

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen