Musicalreport

Robin Hood

Voor rondvliegende pijlen hoef je bij deze voorstelling niet bang te zijn. De strijd tussen Robin Hood en de sheriff van Nottingham wordt vooral met het zwaard uitgevochten. Wat rest is een bonte mengeling van muziekstijlen, een mix van humor en drama, behoorlijke spectaculaire decorwisselingen en een uitstekende rolbezetting. Ze maken van Robin Hood een vermakelijke avond uit.

De cast bestaat uit (in Duitsland) vrij bekende namen. Jesper Tydén maakt van Robin Hood precies wat je verwacht: Robin Hood. Een leidersfiguur, maar ook een opgewonden standje. Marian (Sabine Neibersch) is een daadkrachtige tante. Elke Schlimbach is Amelia, die als het om daadkracht gaat niet onder doet voor Marian en eveneens is voorzien van een schitterend stemgeluid.
Ethan Freeman speelt de sheriff; in zijn zwarte kostuum met veel leer en lange manen ziet hij er uit als een oermens, een buitengewoon krachtige vertolking van het kwaad. Heerlijk fout, bijvoorbeeld als hij Robin in de kerker gaat melden dat hij met Marian gaat trouwen. Lady Isabelle wordt vertolkt door Daniela Ziegler. Een kille vrouw, die alleen bij het drama rond “Jessie"een emotionele kant laat zien. Een mooie acteerprestatie, gecombineerd met fraaie vocalen.
Vocaal is er sowieso niets op deze cast aan te merken. Prachtige stemmen, schitterende vocalen en dat geldt eigenlijk voor iedereen, behalve daar waar dat bewust niet hoort, zoals in een nummer waarin een knipoog naar Idols zit.
De ster van de avond is Günther Kaufmann, die broeder Tuck neerzet. Een kerel met een hart van goud, en een stem om de zaal mee plat te blazen. In de show heeft hij een gospel-achtig nummer waar de spetters vanaf vliegen, en dat werd ontvangen met een minutenlange ovatie, dat maar niet minder werd en dat de indruk gaf dat als hij niet was begonnen met spreken, de zaal nu nog aan het klappen was.

Muzikaal is het een ratjetoe aan stijlen. Dan weer cabaretesk, dan weer gospel, dan weer riverdance, dan weer ballad-achtig. Het mist een beetje het “robin hood” thema wat door de musical verweven zou kunnen zijn. Tijdens de gevechten is er veelal geen muziek, terwijl juist die momenten ter spanningsopbouw zo’n sluipend thema zouden kunnen gebruiken. De score bevat nu al een aantal motieven die prima voor dit doel geschikt zouden kunnen zijn.

In het decor zit veel techniek verweven. Zo kan er schijnbaar moeiteloos van locatie naar locatie worden gesprongen. Zo gaat bijvoorbeeld tijdens een nummer een deel van het podium omhoog en zien we onder haar de kerker verschijnen. Zelfs de zaal zelf wordt op een paar momenten gebruikt.

Hoe sterk de teksten zijn is helaas lastig te beoordelen. De vocalen vielen soms nogal weg in de luide muziek, wat het verstaan, zeker voor een anderstalige, nogal lastig maakte. De gesproken teksten bevatten in ieder geval flink wat geestigheden.

Voor de choreografie zijn twee Nederlanders verantwoordelijk: Paul Kribbe en James de Groot. Voor deze voorstelling heb ik nog even kunnen spreken met Paul. Een verslag van dit gesprek is binnenkort op musicalworld te vinden.

In mijn beleving wordt er in Duitsland nog steeds niet een standaard staande ovatie uitgedeeld. Deze voorstelling kreeg het wel van zijn publiek. Een ovatie die de hardwerkende cast zeker verdiende; een ovatie die sommige technici maar als aanmoedigingsprijs moeten interpreteren.
Robin Hood is een show met potentie. Als je dat vrij vertaalt kun je dus ook zeggen dat de show nog niet deugt. Het hoort bij de fase voor de premiere.  Inhoudelijk mag nog eens goed worden gekeken naar de openingsscene, die vrij lang en weinig boeiend is. Ook in de wat kale gevechtsscenes mag in mijn ogen af en toe wel figuurlijk het mes worden gezet of misschien wat muziek worden toegevoegd. Maar vooral op technisch gebied moet er nog hard worden gewerkt: de muziek overstemt de vaak de stemmen; decorwisselingen gaan soms niet vlot genoeg en soms viel het doek of het uitzetten van de verlichting wel erg vlot. Maar gelukkig zijn juist deze laatste zaken relatief makkelijk op te pakken. Als dat gesmeerd loopt is Robin Hood een prima show. Een show die meer verdient dan de halfvolle zaalbezetting tijdens deze try-out.

06 December 2005
Try-out
Bremen
Musical Theater
Officiële website

Paul Kribbe, Jesper Tydén, Sabine Neibersch, Günther Kaufmann, Daniela Ziegler,

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen