Recensie

Safaripark Zuidas

In het hol van de leeuw speelt de komende weken de productie Safaripark Zuidas. In gebouwen van de grote financiële bedrijven wordt de draak gestoken met de mentaliteit en de gang van zaken. Te beginnen in Circl, naast de toren van ABN-AMRO.

Een grote glazen ruimte: zo kan deze ‘theaterzaal’ het best worden omschreven. Je ziet de mensen langswandelen, en wat al opvallend is. Waar tijdens optredens op bijvoorbeeld station Haarlem er altijd mensen naar binnen kijken en blijven kijken: hier gebeurt dat niet één keer. Hebben we hier al een stukje Zuidas-mentaliteit te pakken?

Die glazen kooi wordt ook gebruikt in deze versie van de voorstelling. Het ensemble, bestaand uit leerlingen van de ROC MBO College Zuid/PACT Theateropleiding (en als zodanig dus echt onderdeel van de natuurlijke habitad) zien we door de ramen buiten staan. Binnen zien we een artieste (Janke Dekker) een poging doen de Zuidas binnen te dringen, waar ze wordt tegengehouden door de poortwachter (Max van den Burg). Wat volgt zijn een groot aantal scenes en liedjes, die het leven op de Zuidas beschrijven. Van de pasjes tot het winstbejag, van het jargon tijdens een vergadering tot de effecten van een cursus people management. Van de oppervlakkige conversaties tot de gevolgen van er een tijdje uit zijn. Voor wie op de Zuidas werkt zal het een feest van herkenning zijn, maar ook anderen die werken in grote bedrijven zullen veel bekende dingen tegenkomen. Het levert genoeg te lachen op, al zal dat soms ook een beetje uit ongemak zijn. Zo is de Burn-out spelshow, waarbij het balanceren tussen werk en privé tot op het uiterste wordt uitgetest, zowel grappig als pijnlijk.

De rolverdeling tussen Janke Dekker en Max van den Burg ligt vooral vast door de hoofdkarakters, waarbij Dekker de underdog is, en van den Burg degene die het allemaal wel weet. De toon is wel steeds anders, van arrogant tot regelrechte bullebak. Een enkele keer zijn de rollen omgedraaid, wat meteen een van de mooiste scenes oplevert. Hierin spreekt Van Klaveren zijn chef, als hij na een afwezigheid de werkzaamheden weer wil oppakken, samen met zijn team.

Het ensemble zorgt voor de vaart met energieke dans, en kleine, tekstloze bijrollen. De beweging oogt soms heel apart, en dat maakt het boeiend. De liedjes lijken vooral gebaseerd op jaren 80 pop; een gevoel wat waarschijnlijk deels komt door de basale synthesizer-begeleiding. Ze klinken desondanks toch leuk, niet in de laatste plaats omdat ze van boeiende teksten zijn voorzien. Muzikant (en componist) Maurits Fondse speelt ook een aantal scenes mee.

Het door Joris van Veldhoven ontworpen decor is simpel, maar blijkt verrassend veelzijdig. Met de bijzondere speellocaties moet het door een gewone deur passen, en dat geldt natuurlijk voor wat op het oog een stevige keukentrap lijkt. Deze trap blijkt later ook als tafel dienst te kunnen doen, ook als twee losse delen te kunnen functioneren, of een soort kast/wanden voor te stellen. In de kostuums van het ensemble, de werkers van de Zuidas, komt het safarithema terug. Ze dragen een panterprint onder hun jasjes.

De voorstelling is vooral een lachspiegel voor de mensen die op de Zuid-as werken, maar ook eentje die je automatisch doet nadenken en relativeren. Voor de reguliere theaterbezoeker valt er, mits je de kantoorcultuur van Nederland kent, ook genoeg te herkennen. Voor hen is de locatie en het begintijdstip misschien wat ongelukkig. Half 8 op de Zuidas is niet de meest aantrekkelijke aanvangstijd.
De voorstelling is nog tot en met 1 december te zien in respectievelijk INFINITY, ROCAmsterdam, de Nieuwe Poort en het WTC.

Foto’s: Wim Lanser

 

 

02 November 2018
Première
Amsterdam
Circl
https://jankedekkerproducties.nl/

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen