Vier meiden zijn samen op vakantie. Kamperen in Frankrijk, zonder ouders, en ook zonder Emma. Zij is een tijdje terug vermist geraakt na het schoolfeest. Vooral Lilly is er in haar hoofd nog erg mee bezig, en lijkt ook niet zo enthousiast voor deze vakantie. Dat dit voor haar haar laatste is, blijkt al snel in de voorstelling. De brancard met stoffelijk overschot, dat is zij. Een Nederlandse inspecteur is naar Frankrijk gekomen om het een en ander uit te zoeken: de dood van Lilly, en het mogelijke verband met de vermissing van deze Emma. Aan de hand van de vragen uit het verhoor door een van de overlevenden, of door dagboekfragmenten krijgen wij als kijker een beeld van wat er gebeurd is. Natuurlijk zit de voorstelling voor met schrikeffecten. Want wie is die geheimzinnige stalker, die kennelijk op de hoogte is van het bestaan van Emma. En wat hebben de meiden met de verdwijning van Emma te maken.
De voorstelling is een voorstelling waarbij voor jonge tienermeisjes volop te griezelen valt. Er wordt gedoseerd gestrooid met schrik- en griezeleffecten, waarbij licht en geluid een belangrijke rol spelen. Natuurlijk wordt de spanning af en toe deels opgeheven, met een grap, om vervolgens deze natuurlijk met een schrikeffect, of juist weer langzaam, op te bouwen. Er wordt veel met projecties gewerkt, bijvoorbeeld om de omgeving te illustreren, maar ook, bewegend, als de inspecteur zijn vragen afvuurt op de meiden. Soms worden beiden gecombineerd, als we de schaduwen van de spelers zien in de geprojecteerde tent. Het bos ontstaat door doeken die naar beneden komen, en deels met luid gekletter naar beneden rollen. Opvallend is dat een aantal van de liedjes in de Engelse taal beginnen, en vervolgens in het Nederlands verder gaan, met name aan het begin van de voorstelling.
Wat de voorstelling interessant maakt zijn de tienerproblemen die naast het grote probleem, de vermissing van Emma en het gevoel niet alleen te zijn, aan de orde komen. De seksualiteit, en de bijbehorende onzekerheden als gevoelens niet volgens de gangbare normen zijn, eenzaamheid. Vriendschap versus de eigen problemen. En natuurlijk de spanning tussen geborgenheid en dingen ontdekken. Deze herkenbare punten zijn vast de reden dat de boeken populair zijn, en werken in de theatervorm ook goed.
Ten opzichte van de boeken zijn er wel wat aanpassingen gedaan. Waar er in de boeken hoofdstukken vanuit wisselend perspectief zijn geschreven en dus makkelijk in de verschillende hoofden kan worden gekeken, is dat hier slechts deels het geval, als er wordt gereageerd op een vraag uit het interview. Soms volgt hierbij dan een antwoord, staand op het podium, wat wel wat statisch overkomt, en soms worden scenes gespeeld, zoals een zoektocht of een seance met glaasje draaien.
De actrices acteren hun tienerrollen en de stress en reacties, die bij de ontstane situatie horen, sterk. Allen hebben wel duidelijk stereotype kenmerken, zoals het verwende meisje Mabel (Britt Scholte), de vechter Bo (Vivian Panka), de wat zweveriger Anouk (Aniek Mommers) of de stresskip Lilly (Priscila Knetemann), maar ze worden hierdoor niet ongeloofwaardig. De liedjes van Fons Merkies (ook regie) passen wel in de voorstelling, hoewel ze af en toe ook het tempo nog wat vertragen. Qua zang springt Vivian Panka er echt uit. Krachtig en zuiver, wat goed past bij de rol van een pittige meid, die wel een drankprobleem heeft. Bij een ander is het soms niet duidelijk of het niet helemaal volgen van de toon in de melodie nu is om aan te geven dat ze het moeilijk hebben, of dat het eigenlijk wel had gemoeten. Storend vals wordt het echter niet. Ook de zang van Emma (Dorine Meijerhof) is indrukwekkend. Helaas heeft ze, als vermiste, niet de tijd om haar rol goed over het voetlicht te brengen, waardoor het spel niet altijd even overtuigend is.
Shock is een typische doelgroep voorstelling voor meisjes rond de 13, tegen het puberen aan en voor hen ook uitstekend gelukt. Als meegekomen volwassene voelt de voorstelling wel soms wat statisch aan, en ligt het tempo wel erg laag. De echte speurder zal misschien niet zo verrast worden door de ontknoping, die veel, maar niet alle rare dingen verklaart.
Shock toert door heel Nederland tot begin februari 2017.