Interview

Ton Scherpenzeel over Nostradamus - The Fate of Man

Hij schrijft muziek voor Youp van 't Hek, levert aan Jeugdtheater Hofplein de muziek voor 2 a 3 musicals per jaar, heeft Opus One aan een aantal musicals geholpen. Daarnaast is hij een van de spillen van Kayak. Iedereen zal wel eens muziek van Ton Scherpenzeel hebben gehoord. Ik heb vooral met hem gesproken over zijn meest recente theaterproject van Kayak, Nostradamus - the Fate of Man.

Hoe is Nostradamus ontstaan?
Die vraag is makkelijker gesteld dan beantwoord. Het oorspronkelijke idee om wat met Nostradamus te gaan doen ligt er misschien al wel 10 jaar, nog voor we met Kayak weer zijn begonnen.
Eind 1999 zijn we weer met Kayak begonnen, toen zijn we eerst Merlin gaan doen op basis van een ouder album, een soort mini/operaatje wat we destijds hebben gemaakt en als raamwerk hebben gebruikt voor een voorwaardelijke rockopera. Dat was wel een succes, en toen zijn we op zoek gegaan naar een vervolg. Toen is het oude idee om wat met Nostradamus te gaan doen weer terug gekomen. Het idee ligt in het verlengde van Merlin, het is een voorspeller, heeft met magie te maken, alleen heeft Nostradamus echt geleefd en is Berlijn meer een mythe. Dat maakt de voorstelling moeilijker. Na de research kwamen we tot de conclusie dat hij niet zo’n aardige man was geweest, een opportunist. Onze sympathie voor de held van de rockopera begon wat af te nemen en de twijfel om er mee door te gaan sloeg toe. Tot we op een boek stuitten van een Belgische hoogleraar die beweerde dat het beroemdste boek van Nostradamus, de Centuriën, geen voorspellingenboek van Nostradamus was maar een boek van een monnik die twee eeuwen eerder leefde. Nostradamus zou op dit boek zijn gestuit, en omdat de verzen in de toekomende tijd waren geschreven en hij er zelf ook niets van begreep heeft hij er zijn voordeel mee gedaan. Eerst voorzichtig, met een paar verzen, en toen niemand reageerde op deze vorm van plagiaat heeft hij het onder eigen naam uitgegeven. Vervolgens heeft Jan en Alleman daar voorspellingen in gelezen, natuurlijk vooral achteraf, zoals dat meestal gaat met voorspellingen.
Toen konden we nog twee dingen doen: het helemaal afkappen, want de held was nu volledig om zeep geholpen (als je tenminste dit verhaal gelooft) of het integreren in de rockopera en dat laatste hebben we gekozen. Vanaf dat moment is het gaan lopen.

Is Nostradamus dus ook echt geschreven met het oog op de bijbehorende show? (veel rockopera’s zijn tenslotte als conceptalbum begonnen en pas later, of helemaal niet, als show op de planken gezet).
Ja, absoluut.Bij Merlin was er eerst de plaat, bij Nostradamus was er eerst het verhaal, de teksten zijn erbij geschreven en daarna pas de muziek.
Bij het ontstaan van Nostradamus is veel meer vanuit het theater gedacht, vanuit de rollen. Bij Merlin was er wel wat dans, en waren er ook wel rollen, maar die werden vertolkt door de mensen die ook in de band speelden.
Bij Nostradamus zijn de mensen ook echt bij de rollen gezocht, hoewel je natuurlijk wel je vaste bandbezetting hebt met onder andere Bert Heerink, dus dat hij Nostradamus zou gaan doen was voor de hand liggend. Edward (Reekers) als Monnik is een perfecte typecasting natuurlijk.

Is het gebruikelijk dat er eerst de teksten zijn en dan pas de muziek?
Normaal bij ons niet, maar bij een voorstelling als Nostradamus ligt dat anders.
Er moet in zo’n voorstelling een dramatische lijn worden gevolgd. Er moet een raamwerk komen in de vorm van een scenario en dat wordt vervolgens verfijnd met het script.  Dat wordt weer ingevuld met teksten. Dan kun je wel muziek gebruiken die je ondertussen schrijft, maar je moet een raamwerk hebben. Bij driekwart van de voorstelling waren er eerst teksten en daarna pas de muziek.

18 June 2005
N.v.t.
Den Haag
Zuiderpark Theater
Ton Scherpenzeel, Nostradamus, Kayak

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen