Interview
Ton Scherpenzeel over Nostradamus - The Fate of Man
Hij schrijft muziek voor Youp van 't Hek, levert aan Jeugdtheater Hofplein de muziek voor 2 a 3 musicals per jaar, heeft Opus One aan een aantal musicals geholpen. Daarnaast is hij een van de spillen van Kayak. Iedereen zal wel eens muziek van Ton Scherpenzeel hebben gehoord. Ik heb vooral met hem gesproken over zijn meest recente theaterproject van Kayak, Nostradamus - the Fate of Man.
Zit er veel verschil tussen het werken aan een voorstelling als Nostradamus en de musicals voor Opus One en het Hofpleintheater?
Bij Nostradamus wordt de band als uitgangspunt genomen; het is een rockmusical. Sommige dingen van Opus One liggen daar wel weer dichtbij. Het thema van Nostradamus wat er al lag en waarvan ik niet verwacht had het ooit nog te kunnen gebruiken is geintegreerd in de Opus One voorstelling van de Klokkenluider van de Notre Dame.
De essentie is toch niet zo heel anders; er komt gewoon iets anders uit. Onbewust ben je bezig met wie het gaat zingen en wie gaat het spelen. Hoe dat precies werkt in mijn hoofd weet ik niet. De Kayakstukken kun je ietwat rock-er uitwerken. Qua schrijven zal ik er bij Opus One ietwat meer rekening mee houden dat het voor jongere kinderen geschikt moet zijn. Maar dat gaat allemaal onbewust.
Zal Nostradamus ooit in het buitenland opgevoerd worden?
Veel van de fans van de band komen uit het buitenland.Zo is 40 % van de bezoekers van de site afkomstig uit het buitenland.
Ik mag het wel hopen. We schrijven niet alleen voor Nederland, maar het is moeilijk weg te komen. Je hebt met geld en promotie te maken, en soms erg gesloten markten. En als we zelf mee kunnen doen, graag. Concrete interesse is er, behalve vanuit Belgie vooralsnog niet.
In Duitsland is er al een musical rond Nostradamus geweest.
Er zijn wel meer voorstellingen rond Nostradamus gemaakt. Zo is er ook een rockopera gemaakt door een rus. Ik heb echter geen van de voorstellingen gezien of gehoord, om me niet te laten beïnvloeden. Maar bij sommigen onderwerpen ontkom je er niet aan dat er al eens iets over is gedaan. Toch denk ik niet dat er tot nog toe iemand de invalshoek van die Belgische hoogleraar heeft gekozen.
Het verhaal van deze hoogleraar is toch niet heel bekend (het is toch al zo’n 9 jaar oud). Je zou verwachten dat zo’n man de markt op gaat
Die man is een heel apart verhaal. Het is een hoogleraar in ruste, die niet op eigen roem uit is. Hij heeft zijn verhaal verteld; hij is nog bezig met het verklaren van nog meer verzen uit het beroemde boek maar heeft geen haast, (hoewel dat gezien zijn leeftijd niet onverstandig zou zijn. Hij mist de ambitie om hier wereldwijd potten mee te breken. Dit is mijn verhaal: doe ermee wat je wil. Hij staat er wel voor. Het zijn vrij alternatieve mensen, die niet op materieel gewin uit zijn.
Het interessante van zijn boek is dat hij het niet alleen, net als de vele deskundige achteraf gaat verklaren dat het “ daar en daar” over ging, maar hij ontleedt het ook taalkundig. Het (naar zijn zeggen) oorspronkelijke boek is geschreven in het Picardisch, een soort Noord-Frans. Hij kan verklaren dat sommige dingen verkeerd zijn overgeschreven. Die lijken wel te rijmen, maar doen dat niet als je het uitspreekt en die rijmden dus wel in het Picardisch.
Heeft deze man de voorstelling al gezien?
Nee. Hij zal komen als we een keer in het zuiden optreden. Hij heeft een vrij broze gezondheid en het is 4 uur rijden voor hun, dus dat doen ze niet. Ze hebben een eigen boerderij. Ze waren uitgenodigd en ze waren eerst van plan te komen, maar zijn uiteindelijk niet gekomen omdat de lammetjes gevoerd moesten worden. Eind april staan de lammetjes in de wei.
Wordt er al aan een volgend Kayak-project gewerkt?
Nog niet. Deze voorstelling loopt nog tot eind dit jaar, en volgend jaar zal er een reprise volgen. Wie er dan mee zal spelen is nog even afwachten, omdat er meerdere mensen ook andere projecten hebben lopen. Bert Heerink gaat een Queenmusical doen met de Koninklijke Luchtmachtkapel, Syb heeft zijn eigen band. Marjolijn (Teepen) zal de meeste show nog meedoen, maar we hebben voor haar al een vervangster, die al enkele shows heeft gedaan.
Los van Kayak zijn Irene (Linders) en ik wel bezig met een Nederlandstalige musical, waarbij ook Marjolein (Teepen) betrokken zal zijn. Waarover het gaat mag ik nog niet zeggen. De voorstelling is bedoeld voor het seizoen 2006-2007. Een eigen concept voor een familiemusical, die zal gaan lopen na de reprise van Nostradamus. Het is een beetje te plaatsen tussen Opus One en Jeugdtheater Hofplein in.
Tot zover het interview met Ton Scherpenzeel, die ruim de tijd nam mijn vragen te beantwoorden. Rest mij bij deze Froukje, Mark en Ton te bedanken, zonder wie dit interview niet mogelijk was geweest.
Bij Nostradamus wordt de band als uitgangspunt genomen; het is een rockmusical. Sommige dingen van Opus One liggen daar wel weer dichtbij. Het thema van Nostradamus wat er al lag en waarvan ik niet verwacht had het ooit nog te kunnen gebruiken is geintegreerd in de Opus One voorstelling van de Klokkenluider van de Notre Dame.
De essentie is toch niet zo heel anders; er komt gewoon iets anders uit. Onbewust ben je bezig met wie het gaat zingen en wie gaat het spelen. Hoe dat precies werkt in mijn hoofd weet ik niet. De Kayakstukken kun je ietwat rock-er uitwerken. Qua schrijven zal ik er bij Opus One ietwat meer rekening mee houden dat het voor jongere kinderen geschikt moet zijn. Maar dat gaat allemaal onbewust.
Zal Nostradamus ooit in het buitenland opgevoerd worden?
Veel van de fans van de band komen uit het buitenland.Zo is 40 % van de bezoekers van de site afkomstig uit het buitenland.
Ik mag het wel hopen. We schrijven niet alleen voor Nederland, maar het is moeilijk weg te komen. Je hebt met geld en promotie te maken, en soms erg gesloten markten. En als we zelf mee kunnen doen, graag. Concrete interesse is er, behalve vanuit Belgie vooralsnog niet.
In Duitsland is er al een musical rond Nostradamus geweest.
Er zijn wel meer voorstellingen rond Nostradamus gemaakt. Zo is er ook een rockopera gemaakt door een rus. Ik heb echter geen van de voorstellingen gezien of gehoord, om me niet te laten beïnvloeden. Maar bij sommigen onderwerpen ontkom je er niet aan dat er al eens iets over is gedaan. Toch denk ik niet dat er tot nog toe iemand de invalshoek van die Belgische hoogleraar heeft gekozen.
Het verhaal van deze hoogleraar is toch niet heel bekend (het is toch al zo’n 9 jaar oud). Je zou verwachten dat zo’n man de markt op gaat
Die man is een heel apart verhaal. Het is een hoogleraar in ruste, die niet op eigen roem uit is. Hij heeft zijn verhaal verteld; hij is nog bezig met het verklaren van nog meer verzen uit het beroemde boek maar heeft geen haast, (hoewel dat gezien zijn leeftijd niet onverstandig zou zijn. Hij mist de ambitie om hier wereldwijd potten mee te breken. Dit is mijn verhaal: doe ermee wat je wil. Hij staat er wel voor. Het zijn vrij alternatieve mensen, die niet op materieel gewin uit zijn.
Het interessante van zijn boek is dat hij het niet alleen, net als de vele deskundige achteraf gaat verklaren dat het “ daar en daar” over ging, maar hij ontleedt het ook taalkundig. Het (naar zijn zeggen) oorspronkelijke boek is geschreven in het Picardisch, een soort Noord-Frans. Hij kan verklaren dat sommige dingen verkeerd zijn overgeschreven. Die lijken wel te rijmen, maar doen dat niet als je het uitspreekt en die rijmden dus wel in het Picardisch.
Heeft deze man de voorstelling al gezien?
Nee. Hij zal komen als we een keer in het zuiden optreden. Hij heeft een vrij broze gezondheid en het is 4 uur rijden voor hun, dus dat doen ze niet. Ze hebben een eigen boerderij. Ze waren uitgenodigd en ze waren eerst van plan te komen, maar zijn uiteindelijk niet gekomen omdat de lammetjes gevoerd moesten worden. Eind april staan de lammetjes in de wei.
Wordt er al aan een volgend Kayak-project gewerkt?
Nog niet. Deze voorstelling loopt nog tot eind dit jaar, en volgend jaar zal er een reprise volgen. Wie er dan mee zal spelen is nog even afwachten, omdat er meerdere mensen ook andere projecten hebben lopen. Bert Heerink gaat een Queenmusical doen met de Koninklijke Luchtmachtkapel, Syb heeft zijn eigen band. Marjolijn (Teepen) zal de meeste show nog meedoen, maar we hebben voor haar al een vervangster, die al enkele shows heeft gedaan.
Los van Kayak zijn Irene (Linders) en ik wel bezig met een Nederlandstalige musical, waarbij ook Marjolein (Teepen) betrokken zal zijn. Waarover het gaat mag ik nog niet zeggen. De voorstelling is bedoeld voor het seizoen 2006-2007. Een eigen concept voor een familiemusical, die zal gaan lopen na de reprise van Nostradamus. Het is een beetje te plaatsen tussen Opus One en Jeugdtheater Hofplein in.
Tot zover het interview met Ton Scherpenzeel, die ruim de tijd nam mijn vragen te beantwoorden. Rest mij bij deze Froukje, Mark en Ton te bedanken, zonder wie dit interview niet mogelijk was geweest.
18 June 2005 | |
N.v.t. | |
Den Haag | |
Zuiderpark Theater | |
Ton Scherpenzeel, Nostradamus, Kayak |