Recensie

Vergeet Barbara ⭐ ⭐ ⭐ ⭐

Vergeet Barbara is feel good in optima forma. Fijne liedjes, boordevol humor, deels van het ondeugende soort. Het visuele spektakel dat we kennen van eerdere voorstellingen in Puurs is zeker nog aanwezig, maar de kracht zit toch vooral in de uitvoering.

Na een succesvolle eerste speelperiode is ‘Vergeet Barbara’ terug voor een tweede en laatste periode. In het Pop-up Theater van Puurs is nog tot en met twee juli deze feel good musical met liedjes van Will Tura te zien. De tribunes blijven voor deze voorstelling de gehele duur op hun plaats, maar het levert evengoed af en toe nog grootse momenten op, en met het decor worden wederom magische dingen gedaan, die zorgen voor een geoliede opvolging van scènes. Het belangrijkste is echter: het is een heerlijke, humoristische niets-aan-de-hand show.

Het repertoire van Will Tura mag in Nederland aan het grote publiek voorbij zijn gegaan. De enige top 40 notering haalde hij in 1980 met Hopeloos (nummer 10), en zodoende zou je hem zelfs een eendagsvlieg moeten noemen, al is de man al actief voordat er in ons land hitlijsten waren. Liefhebbers van het genre weten ongetwijfeld dat de man een grootheid is bij onze zuiderburen, en dat de keuze voor zijn liedjes als uitgangspunt voor een musical zeker geen vreemde keuze is.

Het resultaat is niet de zoveelste biografische titel met grotendeels inwisselbare elementen, maar een smakelijk familieverhaal dat zich afspeelt in de jaren zeventig. Gert Verhulst schreef met Tijl Douwe een verhaal over een kroegbaas, die jaren geleden zijn vrouw Elisabeth zag vertrekken, en met zijn middelste zoon Achiel de zaak runt. De andere twee zoons hebben ambities. Arthur wil doorbreken met zijn band, en Albert is een verdienstelijk wielrenner, die koersen zou kunnen winnen. Maar waar Arthur er vol voor gaat, is Alberts hoofd toch vooral bij zijn vriendinnetje Sissi, nota bene de zus van zijn grootste concurrent, zodat niet alle trainingsuren aan wielertraining worden besteed. Door het verhaal wandelt regelaar Raymond DeMol, die vriendelijk dingen regelt voor Arthur en Albert, maar toch vooral zijn eigen belangen dient. Als Barbara haar intrede doet wordt een hoop overhoop gehaald. Ze rijdt Achiel bijna aan, die vervolgens stapelverliefd op haar raakt. Maar het wordt ingewikkeld en extra chaotisch als Barbara doet waar ze voor is gekomen: haar vader, die niets van haar bestaan weet, vertellen dat haar moeder is overleden.
De kracht van de voorstelling zit toch vooral in de chemie tussen de hoofdrollen. Natuurlijk kennen Gert Verhulst (vader Willy) en James Cooke (Achiel) na jaren samen presenteren elkaar van haver tot gort. En Jelle Cleymans (Albert) en Jonas van Geel (Arthur) kennen elkaar al meer dan 20 jaar (en zijn in Vlaanderen samen ook een bekend zangduo). Er straalt een enorm speelplezier af van de vier heren, die het schmieren zo nu en dan ook zeker niet schuwen. Tom Audenaert is heerlijk als de joviale, constant zichzelf en zijn bedrijf verkopende Raymond DeMol (wat al begint in het introfilmpje rond de theateretiquette). Voor de dames zijn kleinere rollen weggelegd. Free Souffriau als Barbara , bakker Simonne (Hilde van Wesepoel) en vooral Charline Carysse als Sissi weten wel hun momenten te pakken. De flashbacks met moeder Elisabeth vallen door de andere toon niet helemaal lekker, al valt dat de fraaie vertolking van Goele De Raedt niet aan te rekenen.

Bij het verwerken van bestaande liedjes in een verhaal is het erin passen (of omheen schrijven) natuurlijk een lastige uitdaging. Voor een groot deel is hier gekozen voor de makkelijke oplossing: door er nummers van de band van te maken (zoals Hopeloos), of onderdeel van het BRT-optreden op de kermiskoers (Arme Joe bijvoorbeeld), of door het op te nemen in de finale-medley (o.a. Draai dan 797204). De uitvoeringen zijn uitstekend (behalve waar dat niet de bedoeling is), en voor de bezoekers die Will Tura niet goed kennen, is het een mooie collectie die de veelzijdigheid van de zanger mooi illustreren.


Het is niet de eerste jukebox-musical die Gert Verhulst schreef, en de ontspannen toon doet ook wel denken aan zijn eerdere ‘Zo Mooi, Zo Blond’. Qua schaal gaat die vergelijking volledig mank. Daar waren geen auto’s, geen groot ensemble en al helemaal geen nagespeelde kermiskoers. Overigens ben ik wel benieuwd hoeveel mensen in de zaal bij het draaien van de hekken door het ensemble ook aan de Urbanus-film ‘Hector’ moesten denken, al wordt wat daar gebeurd hier niet gekopieerd.
Zoals gebruikelijk in dit theater komt het geluid via de koptelefoon, met een klein nadeel (ruim twee uur afgeknelde oren) en veel voordelen. Het geluid is prachtig, en het geluid van meezingende bezoekers wordt grotendeels overstemd door de stemmen die je zou moeten horen.

Vergeet Barbara mag dan geen musicalhistorie schrijven, maar met een plezant verhaal vol humor, lekkere muziek, met een sterk ensemble (ook qua dans, wat nog niet was benoemd), en behoorlijk wat spektakel is het wel een voorstelling die je met een dikke lach op je gezicht de zaal doet verlaten, en eentje die je je nog tijden zult herinneren.

Foto’s: Bart Meeus

04 June 2023
Reguliere voorstelling
Puurs
Studio 100 Pop-Up Theater
http://www.vergeetbarbara.be

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen