Reportage

Vlaamse Musicalprijzen 2010 prooi voor Ganesha

In het Brusselse Viage werden op 28 september de Vlaamse Musicalprijzen uitgereikt. Het werd vooral een Ganesha-feest. Met gefilmde reportage van MusicalWorld.TV.

De Brusselse uitgaansgelegenheid Viage was op 28 september “the place to be” voor de Vlaamse musicalwereld.  De Vlaamse musicalprijzen werden er uitgereikt. In tegenstelling tot Nederland is het aantal categorieën beperkt. Slechts 10 stuks, waaronder de nieuwe prijs voor beste amateurmusical. Twee categorieën worden dit jaar niet uitgereikt. Het aantal producties was te beperkt om Beste Ensemble uit te reiken, en het gebrek aan kansen voor Aanstormend Talent betekende dat ook deze categorie dit jaar was komen te vervallen.

Een Musical prijzenregen zonder verrassingen bestaat niet, en de eerste prijs die wordt uitgereikt is er meteen al één. Niet Wim van den Driessche, maar Tim Driesen krijgt de prijs voor beste mannelijke bijrol. Een mening van deze schrijver, die gedeeld wordt door Tim Driesen zelf.  Zo blijkt uit de speech die zijn moeder voorleest, omdat Tim in Italië zit voor repetities op een cruise-schip. De gedachte doemt op dat hem de prijs wordt gegund omdat deze Vlaming verder nooit in Vlaanderen te zien is, en absoluut een ster is, zoals hij in Never Forget liet zien. Beste Vrouwelijke bijrol is voor Kirsten Cools, die dolblij is en ondanks haar zwangerschap het podium op stormt. Een prijs voor een prachtrol in The Sound of Music.

En dan is er natuurlijk de waslijst aan prijzen die Ganesha ten deel valt. Allard Blom voor beste inhoudelijke prestatie, Harry de Neve voor beste creatieve prestatie, Martin Michel voor de beste regie, en Karin Jacobs voor beste vrouwelijke hoofdrol. Deze laatste treedt zo in de voetsporen van Jelle Cleymans, haar zoon, die al eerder een musicalprijs won. Ook de juryprijs voor beste musical belandt bij Ganesha.

Beste mannelijke hoofdrol gaat naar Koen van Impe, voor zijn rol in Pippi Langkous die de prijs op nogal stugge wijze in ontvangst neemt. Met het aanbod van het afgelopen jaar mag het niet verwonderen dat The Sound of Music de publieksprijs voor beste musical wint, en zich dus de populairste musical mag noemen. Er wordt gemeld dat ze meer dan de helft van alle stemmen hebben binnengehaald, en V&V, Roel Vente en Albert Verlinde, in eigen perso(o)n(en) zijn er dolblij mee.

Net als vorige jaren worden de prijzen uitgereikt door een keur van bekende Belgen. Jo Lemaire, Dean (Idool, Sterren dansen op het ijs), Leah Thijs, Michael Iongbloed (So you think you can dance) en Moora Vander Veken (Amika) zijn enkelen van hen.

Dit jaar voor het eerst is er een prijs voor amateurproducties, geïnitieerd door de Vlaamse collega’s van Musicalsite. Voor het fantastische Honk was dat een jaar te laat, voor Bohemian Productions net op tijd. Zij zijn het eerste gezelschap die met de voorstelling Rent deze prijs binnenhalen.

Tussen de optredens door krijgen we een flink aantal optredens te zien van het Viage-gezelschap, dat normaal bij de Musical Dinnershow optreedt. De reeds lopende producties Tell Me On A Sunday en Dans der Vampieren presenteren zich sterk. Deborah de Ridder is weer uitstekend en Anne van Opstal en Hans Peter Janssen klinken sterker dan op de premièrevoorstelling. No Nonsens, een gezelschap van musicaldames, zingt twee popnummers uit hun lopende voorstelling. En dan zijn er nog twee aankomende producties die wat mogen laten horen. Geronimo, rond de kinderboekenheld, moet nog in première gaan, en geeft een aanstekelijk optreden. De kleine, integere productie van komend seizoen, want gelukkig blijkt er elk jaar wel weer één te zijn, is Een leven zonder jou. De driemans-cast gaf een fraai voorproefje weg met een medley van drie nummers uit de show.

Dit Vlaamse prijzengala is een gelikte voorstelling, met, zeker bij de uitreiking, ontspannen momenten. Maar toch lijkt tenminste één doel voorbijgestreefd te zijn. Presentatrice Christel Van Dyck zegt het al. Naast de prijzen zijn natuurlijk de voorproefjes van het komend musicalseizoen van belang, en daar valt dit gala toch tegen. Geen Oliver, geen Spamalot, wel een schijnbaar eindeloze reeks optredens van het Viage musicalgezelschap. Eén optreden is leuk, een inleiding en afsluiting ligt voor de hand, maar er waren meer optredens van dit gezelschap dan van de musicals van komend seizoen, en dan worden daarbij ook nog eens alle clichés uit de kast gehaald. Aan het eind wordt gezegd dat zonder Viage er geen musicalprijzen waren geweest, maar als dat er meteen ook voor heeft gezorgd dat deze avond een overkill aan Viage-optredens was, dan wordt het hen hopelijk snel duidelijk dat dit standpunt een net zo grote aanslag is op de prijzenavond als niets doen. Hoe trots je ook op je eigen product bent, een overkill schaadt, zeker als de mensen daar niet voor komen.

28 September 2010
Evenement
Brussel (BE)
Viage
Vlaamse Musicalprijzen
vmp, vlaamse musicalprijzen, ganesha, the sound of music, kirsten cools, karin jacobs, tim driesen, martin michel, harry de neve, allard blom, viage, brussel, tell me on a sunday, geronimo, een leven zonder jou, no nonsense, koen van impe, Rent

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen