Recensie

Woezel en Pip en de tijdmachine ⭐⭐⭐

Ze zijn niet meer weg te denken in de wereld van de kleine Nederlander: de hondjes Woezel en Pip. Met deze vierde voorstelling zijn ze inmiddels ook in het theater niet meer weg te denken.

In de Tovertuin, de leefwereld van Woezel en Pip, blijkt de Wijze Varen een tijdmachine te hebben gemaakt. Hij wil daarmee naar de toekomst reizen. Als hij vervolgens nog wat belangrijke spullen gaat halen, verbiedt hij de jonge honden ergens aan te komen. Maar de nieuwsgierigheid krijgt al snel de overhand, zeker bij Woezel en vriendje Charlie, en als er dan ook nog een groen knopje blijkt te zijn, is het voor hen onmogelijk er niet op te drukken. Maar als weer naar buiten komen, blijken ze helemaal geen tijdreis te hebben gemaakt. Hoe gaan ze de Wijze Varen uitleggen dat ze de machine hebben gesloopt? Het besluit is niet: ze gaan gewoon proberen de Wijze Varen voor de gek te houden, al wordt dat best een uitdaging als de Wijze Varen niet naar de toekomst, maar naar de tijd van de dino’s wil teruggaan.

De voorstelling heeft de kwalificatie 2+. Het gekozen verhaal lijkt zeker wat hoog gegrepen voor de ondergrens. Dat wil echter niet zeggen dat zij het niet naar hun zin hebben. Het enthousiasme van de hondjes werkt aanstekelijk, en het live zien van hun helden maakt dat het niet echt uitmaakt wat zich precies op het podium afspeelt.
De poppen van de dieren zijn wat aan de logge kant, maar door de bewegende monden, en veel beweging, komen ze toch tot leven. De tijdmachine is een groot decorstuk, maar blijkt ook nog wat geheimen te hebben. Waar de dino-scene vooral een hoorspel wordt, en wat theater mist, is een latere ridderscene door middel van schaduwspel juist heel creatief uitgevoerd. De liedjes in de voorstelling bevatten klassiekers, zoals de titelsong, maar ook een aantal onbekende, en waarschijnlijk dus nieuwe songs.

Zoals het bij jeugdvoorstellingen gebruikelijk is, is er veel interactie met het publiek, door het stellen van vragen. En net als bij eerdere Woezel en Pip voorstellingen is het energieniveau op het podium erg hoog. Het lijkt wat af te stralen naar de zaal, waar het ook behoorlijk onrustig is. Niet van verveling, maar uit betrokkenheid. Toch lijkt ook deze voorstelling een echt rustpunt te missen.

De vijf acteurs werken zich flink in het zweet (in ieder geval in figuurlijke zin). Sven Stevens heeft als Woezel de meest energieke rol, al kan Charlie, vertolkt door Darren van der Lek er ook wat van. Jacqueline Goedmakers is de Pip van het eerste uur, en kent haar karakter natuurlijk van haver tot gort. Lynn Jansen praat de scenes aan elkaar, en is tevens Buurpoes. De Wijze Varen tenslotte wordt gespeeld oor Matthijs van der Meer.
Woezel en Pip is dus high-energy kindervermaak. Het snoezige uiterlijk zorgt voor een grote aantrekkingskracht. Zodanig zelfs, dat als aan het eind van de voorstelling de kinderen voor het podium mogen staan, sommigen het podium oplopen. De waakzaamheid van de acteurs op dit moment valt op, maar gelukkig blijkt geen van hen zo dicht bij de rand te komen dat ze er vanaf dreigen te vallen.

30 March 2019
Reguliere voorstelling
Vlaardingen
Stadsgehoorzaal

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen