Recensie

Zoetermeer’s finest

In “As if we never said goodbye” zingen een aantal van de beste (ex-)Greg & Baud artiesten hun favoriete musicalsongs. Ze laten zich van hun beste kant zien.

De bekendste musicalartiest die Greg & Baud tot nog toe voortbracht is ongetwijfeld John Kraaijkamp-awardwinnaar Milan van Weelden. Hij staat niet op het podium; wel een twaalftal andere spelers die deels ook landelijk te zien zijn geweest. Bart van der Meer (o.a. Oorlogswinter, Kruistocht in spijkerbroek), Kevin van der Leeuw (de Gelaarsde Kat, Joe), Ingrid van Houwelingen (Je Anne, Kruistocht in spijkerbroek), Renate Sonneveld, Maurice Koops, Jessica Fuchs, Martine de Jong Jeroen Balk, Maarten Fluit, Eveline van Kampen, Bregje van Beek en Ester Klören.

De voorstelling kent geen rode draad. Er is een keuze gemaakt uit de liedjes die ze graag willen zingen. Het gevolg van deze manier van werken is vrijwel altijd dat het aantal ballads erg groot is; dat is ook nu het geval. Tijdens de voorstelling worden ze in context geplaatst door regisseur Sebastiaan Smits. Hij vertelt in blokjes iets over de musical waar de liedjes uitkomen, en dus over de context.
De selectie die is gemaakt bestaat uit musicals uit heden en verleden. Summertime uit “Porgy & Bess” en “Anything you can do, I can do better” uit “Kiss me Kate” maar ook “I know it’s today” uit “Shrek”, en “Love never dies”. Overbekend tegenover vrij onbekend.  We horen “Vluchten kan niet meer”, maar ook “I belong to the earth” uit “Wuthering Heights”. En er is aandacht voor twee van de producties, de Greg en Baud zelf maakte, en waarmee beide akten worden afgesloten: “The rage” uit “Belfast” en “Ik geef de tijd een nieuwe kans” uit “Jack the Ripper”. 
Tussen de liedjes die zijn uitgekozen zitten een aantal zeer pittige songs. Liedjes waarbij het lastig is om op te boksen tegen originele of andere versies. “Defying gravity”  bijvoorbeeld. Maar uitvoerende Renate is misschien wel de beste zangeres van Zoetermeer, en de vertolking is puntgaaf; zeer indrukwekkend. Een ander risiconummer is “Het is over”, maar de uitvoering van Jessica Fuchs heeft alle emotie die het lied nodig heeft, en zorgt voor kippenvel. Een ander hoogtepunt is “Bui Doi” door Bart van der Meer. Hij maakte in 2007 al indruk met zijn uitvoering van dit nummer in “Una voce particulare”, en ondanks dat hij het lied sindsdien niet meer zong, heeft het niet aan kracht verloren.
De eerste akte is de meest grillige. De hiervoor genoemde hoogtepunten zitten in deze akte, maar ook de zwakke opening “Goodmorning Baltimore” (uit Hairspray). Eveline is doorgaans goed met comedy en kan best goed zingen(en laat dit later in “Suddenly Seymour” en “I know it’s today” ook zien en horen), maar dit gaat aan alle kanten mis. Een zwarte galajurk maakt het al wat ongeloofwaardig, de keuze voor de Engelse versie al wat moeilijker om de komische elementen eruit te pakken; het resultaat is teleurstellend. Gelukkig weet Kevin met de eerste woorden van “Proud of your boy” (uit “Aladdin”) onmiddellijk te raken. Ook fraai zijn “When you believe” door Martine (die bij mij een Iers, Clannad-achtig gevoel oproept) en Bregje en “Dochter van mij” door Maurice. Hij is veel te jong om al een puberdochter te hebben, maar weet de emotie goed over te dragen.
De tweede akte is constanter van kwaliteit. Hoogtepunten zijn de komische noten. “Wat moet zo’n jongen met een kakmadam” (“Stepsisters lament” uit Cinderella) door Ester en Ingrid is buitengewoon geestig, “Anything you can do, I can do better”  door Maurice en Jessica ook.
Maar ook de serieuzere nummers mogen er zijn. “Lily’s eyes” door Maarten en Bart doet ons terugverlangen naar de prachtversie die Greg & Baud maakte van “The Secret Garden”. “Love never dies” laat Jessica op haar hoogst horen. “Suddenly Seymour” heeft humor en emotie tegelijk.  En het uptempo “Koningen” (Kevin, Maurice en Jeroen) is zo aanstekelijk dat het publiek spontaan meeklapt.
Natuurlijk is een musicalconcert een vreemd fenomeen. Er worden een aantal liedjes gezongen, die uit de context worden gehaald, waar ze juist voor zijn gemaakt. Dat neemt niet weg dat het een leuke voorstelling kan opleveren, waarin je kennis maakt met voor jou onbekend werk, of kunt genieten van liedjes die je nooit meer in de hele musical zult horen. Als ze zo goed worden uitgevoerd als tijdens “As if we never said goodbye” heb je een geslaagde avond. En trek je naar aanleiding van dat ene nummer weer even een CD uit de kast van die voorstelling die je alweer een tijd niet hebt gehoord. In mijn geval “Romeo en Julia” , toevallig net de enige musical die deze avond met twee nummers was vertegenwoordigd.

Op 5 februari is er nog een voorstelling in het Kwadranttheater in Zoetermeer: http://www.storytellers.nl/musicalconcert

04 February 2012
Reguliere voorstelling
Zoetermeer
Kwadrant Theater
http://www.storytellers.nl
kevin van der leeuw, musicalconcert, ingrid van houwelingen, bart van der meer, greg & baud, renate sonneveld, bregje van beek, sebastiaan smits, recensie, as if we never said goodbye

Over de auteur

Jeroen schreef dit artikel voor jou

Jeroen

Jeroen is sinds 2005 redacteur van Musicalworld. Hoewel Jeroen al jong in aanraking kwam met theater, is zijn passie voor musical pas deze eeuw tot volle bloei gekomen. Hij was zeer onder de indruk van de eerste voorstelling van Cats, en de Nederlandse versie van Oliver uit 1999, op basis van de film al een van zijn favorieten, was de eerste voorstelling die hij meermaals zag. Toch waren deze bezoeken eerder sporadisch dan frequent. Sinds hij redacteur is van Musicalworld bezoekt hij meer dan 100 voorstellingen per jaar. Jeroen is de Musicalworld-specialist op het gebied van familievoorstellingen en kindervoorstellingen. Hij is tevens de correspondent voor Vlaanderen. Ook in Duitsland en Engeland (Londen) is hij regelmatig te vinden. Hij doet ook verslag van amateurvoorstellingen die voor neutrale toeschouwers de moeite waard zijn. Tot zijn favoriete musicals behoren naast Oliver! meer musicals met kinderen in de hoofdrol. "Billy Elliot" is zijn all-time favorite, maar daarnaast moeten zeker "Whistle down the Wind", "Matilda" en "The Secret Garden" worden genoemd. Daarnaast zijn Chicago, Come from Away, Spamalot en Soho Cinders voorstelling met een ongelofelijke aantrekkingskracht. Hoogtepunten in het jukebox-genre: Our House, Ich war noch niemals in New York en Ich Will Spass? (en voorganger Doe Maar). Favoriete Nederlandse producties zijn: Ganesha (een Perfecte God), Lelies, Wat zien ik? en Kuifje. Naast het bezoeken van musicals is hij een frequent bezoeker van attractieparken. Favoriete park in Europa is Europa Park (met een uitgebreid entertainment programma). Naast deze tijdverslindende hobby is Jeroen ook nog werkzaam in de ICT.

Meer van Jeroen

Meer artikelen van Jeroen

Delen